Vinsmaking 22. november i Oslo

Bli kjent med Bordeaux gjennom 10 viner av en ekte ekspert - på kun to timer

Bordeaux er et av verdens mest sagnomsuste vinområder, kjent for sine lagringsdyktige røde viner fra mektige vinslott. Bordeaux-ekspert Terje Christensen tar deg gjennom de viktigste druene og distriktene.
26 Oktober 2021 - 11:00

Det er ingen tvil om at Bordeaux er et spennende område med lang historie. Derfor er det en glede å kunne tilby en smaking fra dette sagnomsuste området sammen med den rutinerte  sommelieren og bordeauxfantasten Terje Christensen. Gjennom hans fartstid på steder som Brasserie Hansken, Bagatelle, Hotel Continental, Thon Hotel Rosenkrantz og Clarion Hotel, er det Bordeaux som alltid har vært det største vinområdet for ham.

Som han selv sier: «Vin har alltid vært en lidenskap for meg, av alle verdens flotte vindistrikter så havner mitt hjerte alltid i Frankrike og ofte i Bordeaux. Historien, stoltheten til produsentene og ikke minst lagringsmulighetene til disse flotte vinene gjør at jeg alltid vil være nysgjerrig på dem.»

Covid-19

Våre gjesters helse og sikkerhet er øverst på vår prioriteringsliste, og vi ønsker at du skal føle deg trygg på våre kurs. Vi følger gode rutiner for smittevern og fortsetter inntil videre med faste, tilviste plasser. Du får kun sitte sammen med de du har bestilt med, og det vil sikres avstand mellom bordene. Dersom dere ikke har bestilt sammen og ønsker å sitte på samme bord, send en e-post til kurs@aperitif.no senest 1 døgn før kursstart.

Bordeaux har appellert til oss siden midten av forrige årtusen. Områdets evne til å lage strukturerte og ekstremt holdbare viner har gjort at de enkelt kan fraktes langt uten å bli ødelagt, og verden er dermed blitt kjent med dem langt raskere enn viner fra andre områder i Frankrike.

Bordeaux er ikke bare Bordeaux
iStock-472705284.jpg [398.44 KB]
Elven Gironde deler Bordeaux inn i øst og vest, og det er nettopp her vi ser de største forskjellene på vinene. Der vestsiden er berømt for å lage viner på druen cabernet sauvignon som gir mye struktur, fokuseres det i øst på den mykere, fruktigere druen merlot.

Det er jordsmonnet som har bestemt hvilke druer som egner seg best, og dette er noe av det dere vil få mer kunnskap om denne kvelden. Det er de røde vinene som har høstet størst renomme, men vi skal ikke glemme at det også kommer uhyre lagringsdyktige hvite og søte varianter fra Bordeaux. Disse er naturligvis ikke glemt på denne smakingen. Det vil i tillegg til spekteret av røde viner bli servert to hvite som kommer til å få øynene dine opp for hvor kvalitetssterkt området er.

I 1855 ble det innført et regelverk for vestsiden som klassifiserte viner av ulik kvalitet. Denne kjenner vi i dag som Bordeauxklassifiseringen 1855. Klassifiseringen gjorde at produsentene i området tok grep og høynet sin kvalitet i håp om å være regnet blant de beste, og i 1955 ble det også innført et tilsvarende system på østsiden.

Denne klassifiseringen er det helt umulig å unngå når vi snakker om Bordeaux’ popularitet i dag. Dette vil du få bedre forståelse for i løpet av denne smakingen.

iStock-495371332.jpg [1.31 MB]
Monument aux Girondins i Bordeaux

Vinliste_Bordeaux bilde.jpg [55.81 KB]
                                        Kveldens vinliste. Endringer kan forekomme.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.