Tine bruker i disse dager ti millioner kroner på sin største profileringskampanje siden selskapet skiftet navn til Tine i 1992.
«Vi gjør alt for at kuene skal trives. Sånt blir det god melk av», skryter Tine i sin ferske reklamefilm der snakkende kuer blir intervjuet om hvor godt de trives i norsk melkeproduksjon, skriver Aftenposten.no.
Men reklamer er laget for å villede forbrukerne om norske melkekyrs levekår, mener Miljøpartiet De Grønne. Partiet har klagd Tines reklamefilmer inn for Forbrukerombudet.
I reklamen sier Tine at kyrne deres går ute åtte uker i året. Det vises bilder av kuer og kalver som springer rundt på gresset.
«I den grad forbrukere sitter igjen med et inntrykk av at norske melkekyr stort sett går fritt, er reklamen «egnet til vesentlig å endre forbrukernes økonomiske atferd slik at de treffer beslutninger de ellers ikke ville ha truffet». Vi mener forbrukere som vanligvis ville etterspurt økologisk melk, kan bli forvirret og lurt til å tro at konvensjonell melk er vel så bra for dyrene som økologisk melk.» skriver Miljøpartiet i klagen som er sendt til Forbrukerombudet.
De peker også på at kuene i reklamen går ute sammen med kalver, noe vanlige melkekyr ikke gjør i virkeligheten.
Tine mener de har solid dokumentasjon for reklamekampanjen der de fokuserer på lykkelige kuer.
- Det er ikke slik at vi har laget denne kampanjen på en halv dag. Dette har vi tenkt grundig gjennom og den er basert på et omfattende faktagrunnlag. Vi vil vise at norske kuer er i verdenstoppen når det gjelder helse og at norsk melk har svært god kvalitet, sier Tines kommunikasjonssjef Lars Galtung til Aftenposten.no.