Historien om Altona vinbar på Hotell Augustin i Bergen er nærmest fantastisk. I 1996 ble den 400 år gamle kjelleren gjenoppdaget i ruinene etter en brann.
Bak gammelt støv og mange lag med maling dukket det frem flotte, buete murhvelvinger og en stor kobbergryte, restene etter en vinstue fra 1600-tallet.
I dag fremstår Altona vinbar som Bergens mest særegne sted for vin og kultur. Her henger ikke kunsten på veggene, den er integrert i interiøret. Fra bardisken deler vinstuen seg i flere små avlukker av noen spesielle rom. Til venstre murte, hvitkalkede buehvelvinger med åpninger så lave at du må gå i rett vinkel, til høyre fortellerstuen, der humoristiske "luftskips"-lamper i plast gir tankene glideflukt. Lampene er frekt, men spennende installert mellom originale takstokker fra 1600-tallet.
De massive bordene i dette største rommet er laget av støpeflater på metallbein. De blir på en måte vår tids "steinuttrykk", og spiller sammen med de originale skiferhellene i gulvet og taket. En utskåret dør i kirsebærtre gir liv i et annet rom, kapellet. Men de opprinnelige veggene i alle rom får lov å leve sitt eget liv. På Altona har all kunsten en klar funksjon i miljøet.
Til sammen har kunstinteriøret kostet 300-400 000 kroner.
Kunsten gir tankeflukt, opplevelse, kunsten har det historiske innebygd i seg. Slik sett er kunstnerne våre viktigste tradisjonsbærere, de har historien som bakteppe når de skal skape nye ting.Det var sønnen til Ragnhild Smørås, Kjetil, som husket den spesielle betongveggen til Kjetil Berge fra Høstutstillingen. Kunne de bruke den til noe? De tok kontakt, og Berge ble fascinert av tanken.
og her var det mine lamper som skulle gi det lyset som trengtes.