Lysende optimisme

Det ser i utgangspunktet dystert ut for manges internettsatsinger. Alle medier forteller nesten den samme historien om dot.com-døden og hvordan sykdommen innhenter stadig flere. Men er historien helt sann, og er den fortalt slik fordi det passer den som f
Redaksjonen
10 Juni 2001 - 21:45

Og er det slik at det er færre som bruker internett i dag enn tidligere og at nesten alt er dømt til å mislykkes? Det siste spørsmålet er det veldig enkelt å svare entydig på: Stadig flere bruker nettet til å hente nyttig informasjon og til å surfe med, og de nyttige sidene vil helt klart overleve.

Når det gjelder selskapsdøden som er så fokusert, er den i stor grad et resultat av uvettig bruk av andres penger basert på en optimisme som savnet rotfeste i virkeligheten. Konsulentselskapene spratt opp som paddehatter og solgte gråstein som gull til alle og en hver som greide å skaffe tilstrekkelig med kapital fra uvitende investorer. Investorer som trodde på det de neppe ville ha trodd på i andre sammenhenger. Om det går an å bruke et slik uttrykk som edruelighet i et tidsskrift som Apéritif, er det kanskje hva det er grunn til å etterlyse. Og mens vi er i sving med den slags uttrykk, er det nå for mange en durabelig bakrus som har meldt seg der langt sterkere saker en paralgin forte må til å for dempe smerten. Men det finnes også eksempler på nettsteder som klarer seg godt og der tæring er satt etter næring. www.aperitif.no er et slikt nettsted.

Vi ser meget optimistisk på fremtiden og den unike kombinasjonen det er å ha en vellykket papirutgave ved siden av. Det er nemlig all grunn for oss til å slå oss litt på brystet. Mens andre fagblader mistet omsetning i fjor, økte Apéritif sin med over 30 prosent. På nettet og i papirutgaven har vi satset på de respektive kanalens styrker. Og den positive utviklingen sikrer at vi fortsatt kan by på samme høye redaksjonelle kvalitet.

Hovedmålet er å gi leserne både opplevelse og nytteverdi enten det er snakk om vårt horecanett eller våre åpne nettsider. Det er nettopp på disse områdene mange har feilet og oversett det enkle faktum at lesere vil ha noe igjen for å besøke nettsidene eller å åpne bladet. På nettet passerte vi nylig 180 000 viste sider i løpet av en uke og det på et tidspunkt av året der flere søker de lyse kveldene enn dataskjermens elektroniske lys.

I vår redaksjon hersker det ingen tvil om at papiret og internett vil leve side om side og at det er kunnskapen om å unytte kombinasjonsmulighetene som skaper vinnerne. Like overbevist er vi om at bransjen absolutt har mye å hente på nettet enten det er snakk om å bearbeide kundene eller å orientere seg blant leverandørene.

Jan H. Amundsen
(Leder i Apéritif nr. 4/2001)

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?
+
Godbiter i pollisten

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?

Ja, det er et dristig påfunn som fortjener oppmerksomhet fordi kvaliteten er av en annen verden.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol
+
Ukens vin

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol

Med 12 prosent er denne rødvinen beviset at også varmklima-vinområder kan lage en vin med både kraft og friskhet.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

La deg inspirere til å bli lefsebaker
Guide

La deg inspirere til å bli lefsebaker

Du trenger bare en steketakke og disse oppskriftene for å komme i gang.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?
+
Godbiter i pollisten

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?

Ja, det er et dristig påfunn som fortjener oppmerksomhet fordi kvaliteten er av en annen verden.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Beste langhe nebbiolo, like bra som barolo, til halve prisen
+
Godbiter i pollisten

Beste langhe nebbiolo, like bra som barolo, til halve prisen

Når du ikke har råd til barolo eller ikke orker å vente til den blir drikkeklar, er dette et veldig godt alternativ – signert en av de beste.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

37 år gammel hvitvin til uvirkelig pris
+
Ukens vin

37 år gammel hvitvin til uvirkelig pris

Eller en 16 år gammel merlot til samme pris – begge kommer med en spesiell historie.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Prøv denne kyllingsuppen med indisk vri
Dagens rett

Prøv denne kyllingsuppen med indisk vri

Denne suppeoppskriften med masse smak og krydder er perfekt nå som høstmørket er på sitt mørkeste.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol
+
Ukens vin

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol

Med 12 prosent er denne rødvinen beviset at også varmklima-vinområder kan lage en vin med både kraft og friskhet.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her