Mot ny rekord i grensehandelen med alkohol

Salgsstatistikk fra Systembolaget viser at nordmenn handler alkohol i Sverige som aldri før. Siden Svinesundbroen åpnet i juni, har nordmenns grensehandel økt med 12 %.
01 November 2005 - 11:55

- Vi frykter at grensehandelen med alkohol i år vil slå alle rekorder, sier Ingunn Jordheim, generalsekretær i Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF)

Store avgiftsforskjeller, ny bro over Svinesund og sterk norsk krone gjør at tørste nordmenn reiser til Sverige som aldri før for å kjøpe alkohol. I tredje kvartal økte nordmenns grensehandel av vin med 14,2 % mens grensehandelen med brennevin økte med 10,2 %, sammenliknet med samme periode i fjor. Totalt i 3. kvartal kjøpte nordmenn over 300.000 liter brennevin og nærmere 2 millioner liter vin i Sverige.

- Grensehandelen har nå en sterk vekst og vi frykter at svært mange i år vil kjøpe juleakevitten på Systembolaget fremfor Vinmonopolet. Vin og brennevin er videre en svært viktig lokkevare i grensehandelen ved at man også kjøper kjøtt, sjokolade og andre produkter når man først reiser på handletur til utlandet, sier Jordheim.

Økt salg av vin
Det er først og fremst grensehandelen med vin som øker. I 2001 kjøpte nordmenn 3,8 millioner liter vin i Sverige mens VBF anslår at årets grensehandel vil utgjøre hele 6,5 millioner liter.

- Sammenliknet med 2001, da Sem-erklæringen tok til orde for å redusere grensehandelen, vil nordmenn kjøp av vin i Sverige ha økt med nærmere 60 %. Vi håper derfor at den nye regjeringen vil vise handlekraft i denne saken, og redusere de norske alkoholavgiftene, sier Ingunn Jordheim.

Norsk grensehandel med alkohol i Sverige 3. kvartal

Totalt

Kvartalets salg

Endring

Prosent

Brennevin

Vin / sterkvin

1959

Øl (ikke folkeøl)

1913

Cider / ferdigdrinker

Totalt, alkoholliter

Kilde: Systembolaget, Butikkrapporter (månedlig).
Se også: NOU 2003:17, kapitel 6.1.3 og tabell 6.4 - 6.5.
Legg merke til at 2004-tall for "cider / ferdigdrinker" har blitt oppjustert av Systembolaget siden 2004.

Norsk grensehandel med alkohol i Sverige september

Totalt

Månedens salg

Endring

Prosent

Brennevin

72,0

79,4

Vin / sterkvin

Øl (ikke folkeøl)

Cider / ferdigdrinker

41,6

46,7

Totalt, alkoholliter

97,3

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.