Kortreist
Nå kan du hente det ypperste fra norsk jordbruk i en kjøleboks på Økern

Dette er bare starten for snart er dagensmat.no klar med kjølekontainere på Fornebu og Oslo sentrum, og etter hvert også andre byer, og med matvarer du ikke får tak i andre steder.
Aase E. Jacobsen
11 Juni 2020 - 09:52

Korona betød en stor omveltning for Dagensmat.no – den digitale plattformen hvor norske bønder og småskalaprodusenter møter restauranter. Om enn på en annen måte enn for mange andre. For ikke bare hadde selskapet fått ny kapital en uke før restaurantene stengte, de fikk også den geniale ideen å åpne opp for salg til privatkunder.

- Produsentene hadde jo tonnevis med varer på lager som vi sammen måtte finne avsetning for. Og siden vi er flinke med å finne kjappe løsninger, hadde vi i løpet av et par dager tilpasset vår digitale plattform for salg til privatmarkedet, forteller daglig leder Maximo Graesse i Dagens AS.

Teamet bak dagensmat.no og leverandører. Maximo Graesse nr 2 fra høyre.

Handlingskraften og endringsevnen belyses ved at utvikleren fikset den nye løsningen om natten mens han var innkalt til heimevernstjeneste på Gardermoen.

Det ble derfor ingen stopp i leveransene fra produsentene selv om restaurantkundene var blitt borte på et øyeblikk, og det kanskje på det verst tenkelige tidspunktet av året.

- Dermed tredoblet produsentene salget, og de har aldri solgt så mye, stråler Maximo som selv har bakgrunn både som kjøkkensjef i alt fra Berlin og Italia til Bardufoss, og fra startups.

Magnus Thorvik fra Indre Oslo Matforedling fordeler bestillingene i kundenes poser. Foto:

Løsningen går ut på at kundene – som nå også omfatter flere og flere restauranter – bestiller og betaler via nettsidene, for selvbetjent henting fra en kjølekontainer, på et fastsatt tidspunkt.

Tenk leie av fryseboks (vanlig fram til 70-tallet) hvor du låste deg inn med nøkkel, nå er hele prosessen digitalisert. Og koordineringsjobben er løst gjennom teknologi slik at produsentene til enhver tid vet hva, hvor mye og når de skal levere og i hvilken «boks».

- Det startet med utlevering fra en kontainer på Økern hver torsdag, og vi åpner snart på Fornebu samtidig som vi leter etter et sted i Oslo sentrum, forteller Maximo. Målet er fire hentepunkter i Oslo og etter hvert også andre steder i landet.

Meieriprodukter av upasteurisert melk er ekstra populært.

I slutten av mai har 2000 privatkunder registrert seg og Maximo og teamet ser veldig mange synergier framover, også utenfor landets grenser.

- Før korona fikk vi en avtale med en restaurantgruppe i København og vi ser helt klart et internasjonalt potensial, forteller han.

Maximo er ikke redd for at privatmarkedet skal forsyne seg av det som er forbeholdt restaurantene. – Mens en kjøkkensjef må holde seg til en kalkyle, virker det som om det ikke er samme budsjettbegrensinger i privatmarkedet. Vi opplever en veldig stor betalingsvilje blant privatkunder som vil støtte bærekraftig matproduksjon som tar vare av dyrene, jorda og biologisk mangfold, påpeker han.

Dagensmat.no plasserer seg strategisk inn i markedet, midt mellom REKO-ringen og Maschmanns matmarked. «Moderne og bevisste forbrukere etterspør lokalmat og transparente verdikjeder, og ønsker i økende grad å handle verdibasert», heter det i prospektet. Altså eksklusivitet med en viss porsjon idealisme.

Finn Dale Iversen fra Bergsmyrene Gård er kjøkkensjefenes favorittleverandør av grønnsaker, og ikke uventet en populær produsent på dagensmat.no. Foto:

- Selv om ideen kan virke lik, når vi ut til en annen målgruppe enn REKO-ringen. Mange produkter finnes ikke i salg andre steder. Vi selger eksempelvis utrolig mye meieriprodukter, særlig upasteuriserte, forteller Maximo.

Totalt har dagensmat.no hatt inne ca 1500 produkter, tilbudet oppdateres ukentlig og mange av dem er sesongvarer, som aldri ville nådd en butikk.

Siden produsentene selv sørger for å levere produktene i tide og i riktig «boks», gir dette en stor effektivitetsgevinst sammenlignet med andre digitale matbutikkløsninger. Påslagene er derfor små også i forhold til de velassorterte butikkjedene og matmarkedene.

Ferskere blir det ikke.

Dagensmat.no er derfor med på å revolusjonere norsk matdistribusjon, samtidig som bøndene har fått en ny og kostnadseffektiv kanal.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.