Storeslem for Speilsalen og Trondheim
Foto: (Siri Frengen/Videomakeriet)

Storeslem for Speilsalen og Trondheim

Både vinner av NM for vinkelnere, Nikolai Haram Svorte, og beste unge kommende vinkelner, Filmom Fitsum, jobber til daglig på Speilsalen og Britannia Hotel i Trondheim.
23 Januar 2023 - 17:30

Det er Nikolai Haram Svortes første seier i NM for vinkelnere. Han gjorde seg bemerket allerede i 2019, da han som 21-årgang tok andreplassen i Junior Wine Award, som han vant året etter. For så å delta i NM i 2021 og 2022 hvor det ble henholdsvis tredje- og andreplass.

- Jeg er veldig takknemlig og stolt for å ha vunnet denne prestisjetunge tittelen. - Det er en stor ære å bli anerkjent av sine egne innen vinbransjen og jeg takker alle som har hjulpet meg på veien, forteller årets vinner Nikolai Haram Svorte. - Jeg vil fortsette å jobbe hardt for å gi mine gjester den beste opplevelsen og å formidle min kjærlighet til vinkunnskap på den beste måten jeg kan.

Fjorårets NM-vinner Sander Johnsson fra tostjerners restauranten Re-Naa i Stavanger måtte ta til takke med tredjeplassen, mens hans kollega Kristoffer Aga ble nummer to i år.

Norges dyktigste vinkelnere i år som i fjor: Sander Johnsson, Nikolai Haram Svorte og Kristoffer Aga. Foto: Siri Frengen/Videomakeriet

De tre er med andre ord fortsatt landets dyktigste vinkelnere.

Hoveddommer Heidi Iren Hansen MW forteller at det er høyt nivå på NM-deltakerne. Det betyr at det er tett både i teten og blant de beste semifinalistene som i år telte 18 kandidater.

I årets Junior Wine Award for bransjeansatte under 25 år, var det Speilsalen-kollega Filmom Fitsum som høstet flest poeng. Med Aron Grønås fra Re-Naa i Stavanger på andreplass og Magne Andreas Gaut fra Le Bistro i Trondheim på en flott tredjeplass – som i fjor – da for øvrig Filmom ble nummer to.

Det er litt mer løssluppen stemning blant de yngste: Aron Grønås (tv), Filmom Fitsum og Magne Andreas Gaut. Foto: Siri Frengen/Videomakeriet

Det er altså i Trondheim og Stavanger at det satses mest på vinkelnere om dagen. Men skåret i gleden er at det så å si bare er menn på kandidatlista, kun én kvinne, Karianne Fornes, også hun Britannia, blant de til sammen 21 kandidatene. Så her er det rom for forbedring.

I NM settes kandidatenes vinkunnskap grundig på prøve gjennom flere elementer både i innledende semifinale og hovedfinale.

Portvinstang er et sjeldsynt verktøy blant vinkelnere i dag. Foto: Taylor

NM-konkurransen foregår på engelsk og finalen består av flere elementer som varierer fra år til år. I 2023 startet det med dekantering av Borges portvin fra årgang 1982 med portvinstang.

Ingen av finalistene har hatt dette som element i en finale før, ifølge hoveddommer Heidi Iren Hansen MW. Under selve dekanteringen må finalistene forklare produksjonsteknikk til dommerne samt å nevne de 10 beste vintageårgangene gjennom de siste 50 år. Det endte i en nervepirrende øvelse hvor ingen av kandidatene greide å åpne portvinen med glødende tang, men løste allikevel oppgaven ved å åpne flasken med vanlig vinåpner.

Neste oppgave var å servere en halv flaske champagne til tre gjester og i tillegg anbefale vegansk mat til en kraftig rødvin. En overraskelse som alle finalistene løste med glans.  Siste oppgave var å blindsmake og beskrive fem drikkevarer presentert i sorte glass.

For Junior Wine Award er det ikke krav om å være utdannet vinkelner. Her testes grunnleggende vinkunnskaper og praktiske elementer, og er ment å gi et første innblikk inn i den konkurrerende vinkelnerverden. Noe som i tilfellet årets kandidater med NM-pallplass har vært nyttig.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før