Vinsmaking i Oslo 19. oktober

Smak 7 elegante viner fra England, deriblant en svært eksklusiv musserende fra 2010

England er det aller heteste på vinfronten for tiden.  Denne kvelden blir det både lekre bobler og stille viner av den røde og hvite typen i glasset, når en av Kents toppprodusenter viser frem hele sin portefølje med mer på Sentralen i Oslo.
11 Mai 2020 - 18:01

Gusbourne Estate er en av de nyere produsentene i England, men har på kort tid etablert et sterkt renommé på markedet. Det er spesielt Gusbournes unike terroir kombinert med utmerket vinifikasjon som trekkes frem som grunnlaget for Gusbournes suksess. Denne kvelden får du selv smake hele deres portefølje av kvalitetsviner. Vi kan by på både hvit, rødt og dessuten musserende i flere årganger. Det blir virkelig mye å glede seg til.

Den originale Gusbourne Estate i Appledore, Kent kan dateres tilbake til 1410. I 2004 tok Andrew Weeber over eiendommen med en klar visjon og et eneste mål: å lage den beste engelske musserende vinen med kvalitet som kan måles mot de beste musserende viner fra resten av verden. Seksten år senere er Gusbourne på god vei til å nå sitt mål.

Idylliske vinmaker hos Gousbourne Estate. Foto: Charlie Clift

Beliggende i Kent er Gusbourne den vinprodusenten som ligger lengst øst i Sør-England. Her har Gusbourne 60 hektar, mens produsenten også har plantet 30 hektar i West-Sussex. Det er plantet 60 prosent chardonnay, 30 prosent pinot noir og 10 prosent pinot meuiner. Jordsmonnet i Kent er underliggende kalk med leire og sand over, mens i West-Sussex er det kalk og flint. Blandingene av disse to jordsmonnene tilfører en ekstra dimensjon i Gusbournes flotte viner, og trekkes ofte frem som grunnlaget for deres suksess.

Britene puster franskmennene i nakken når det kommer til raffinement i boblene

Hagefest i vinmarkene til Gusbourne Foto: Charlie Clift

De første vinplantene ble plantet i 2004, og i 2010 debuterte Gusbourne med sine første viner - Gusbourne Brut Reserve 2006 og Gusbourne Blanc de Blancs 2006, som mottok strålende kritikker.  Denne kvelden vil du få smake både Brut Reserve 2015, Blanc de Blancs 2014 og 2016, samt den svært eksklusive toppvinen Gusbourne Brut Reserve Late Disgorge 2010. Sistnevnte har ligget hele 90 måneder, altså 7 og et halvt år, på bunnfallet og byr på en kompleksitet og eleganse du kan se lenge etter.

Les hva Apèritif mener om Gusbournes viner

Gusbourne har raskt opparbeidet seg et rykte som en produsent av viner med ypperlig kvalitet og får stadig strålende kritikker av vinindustriens mest krevende kritikere. Denne kvelden får du selv muligheten til å bedømme i det du smaker deg igjennom Gusbournes imponerende portefølje.

Kveldens vinliste. Endringer kan forekomme.

Ta vare på alle minnene fra denne smakingen

Logg deg inn på Mine sider og gå til Mine kurs. Der finner du en oversikt over alt du får smake denne kvelden. Der ligger alle opplysninger om vinene, og du kan legge inn dine kommentarer og merke de du liker som favoritt. Da har har du alt du har smak av viner tilgjengelig på mobilen til en hver tid. Med andre ord du trenger ingen app.

Covid-19

Våre gjesters helse og sikkerhet er øverst på vår prioriteringsliste, og vi ønsker at du skal føle deg trygg på våre kurs og arrangementer. Vi følger gode rutiner for smittevern etter reglene staten har gitt. Det vil også bli lagt opp en bordplan, og alle gjester vil få tildelt sitteplasser på forhånd. Det er derfor er viktig at gjester som vil sitte sammen gjenomfører en samlet bestilling.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.