Syltet laks og grav din egen fisk

Sild har funnet sin plass på julebordet sammen med røykt og gravet laks og ørret. Men hvorfor ikke prøve å grave en sei eller sylte litt laks sammen med steinbit eller veite. Apéritif gir deg selvfølgelig drikkeforslag.
19 November 1998 - 15:38

Syltet laks
(for 4 personer)

500 g skinn- og benfri laksefilét
1 løk
½ dl salt
1 liten purre
lake
5 dl vann
2½ dl rød vineddik (7%) eller vanlig eddik
4 dl sukker
½ ss hel hvit pepper
½ ss hel nellik
1 ss sennepsfrø
3 laurbærblad
½ ss allehånde

Bland alle ingrediensene til laken i en kjele, kok opp og avkjøl. Skjær det rød laksekjøttet i terninger på ca 1-2 cm. Strø salt over og bland forsiktig så all laksen blir godt saltet. La stå med salt på i ca. 2 timer.

Skyll av saltet og tørk terningene på et kjøkkenpapir. Skjær løk og purre i skiver.

Legg lakseterningene, purre og løk lagvis i et glass eller krukke. Hell laken forsiktig over laksebitene. La laksen marinere ett døgn på et kjølig sted, før servering. Oppbevar laksen i laken i kjøleskap.

Serveres med rømme og grovt brød. Alternativ: Erstatt litt av laksen med fast hvit fisk for eksempel kveite, steinbit eller uer.

Vinforslag: Hvis du ikke vil drikke øl til syltet laks (eller sild), er hvitvin et alternativ. Friske syrer og lett sødme er viktig i denne sammenheng, for eksempel Kloster Eberbach Rüdesheimer Berg Rottland Riesling Kabinett 2001 (5696).

Graving av fisk
Det er ikke vanskelig å lage gravet fisk, dersom du passer på følgende: Bruk filét, helst med skinnet på. Fisken bør ha vært frosset i minst 24 timer før eller etter graving. Ferdig gravet fisk er holdbar 5-6 dager i kjøleskap. Ferdig gravet fisk kan fryses. Pakk den i tett plastpose eller boks.

Her har vi tatt med en oppskrift på gravet hvit fisk. Rød fisk som laks eller ørret kan graves på samme måte. I stedet for karve benyttes ofte frisk dill i rikelig mengde. Akevitt byttes da gjerne med cognac eller hvitvin. Både akevitt, cognac og hvitvin kan sløyfes.

Gravet sei eller uer
6 personer

ca 1 kg fiskefilet av uer eller sei
100 g salt
100 g sukker
1 ts hvit pepper
1 ts karve
2 ss akevitt

Fjern alle ben fra fiskefilétene og tørk dem godt. La skinnet sitte på. Bland salt, sukker og pepper og gni blandingen godt inn fiskefilétene på begge sider. Strø litt av blandingen i bunnen av en form, et fat eller i en plastpose.

Legg halvparten av fiskefilétene med skinnsiden ned. Strø salt/krydderblanding og dryss karve over filétene. Drypp eventuelt akevitt over kjøttsiden på filetene.

Legg neste filét over med kjøttsiden ned, strø resten av salt/krydderblandingen over. La fisken stå kaldt i 2 døgn, snu den et par ganger. Legges fisken i en plastpose, er det enkelt å snu den. Skjær fisken i tynne skiver og server den med rømme og grovt brød.

Vinforslag: Så lenge du bruker akevitt i gravingen er jo akevitt og øl et naturlig følge, men for de som ikke liker den kombinasjonen er hvitvin et alternativ; Gentil Hugel 2013 (34533).

Kilde: Eksportutvalget for fisk.
18.12.98

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.