- Dette er et stort problem som påfører restaurantene et betydelig økonomisk tap, sier Robert Lie, daglig leder ved Restaurant Bagatelle til osloby.no.
Gjester som ikke kommer etter å bestilt bord fører til tomme bord, for mye personale og mat som må kastes. I tillegg har restauranten ofte avvist andre gjester som kunne fått plass ved de tomme bordene.
Både Statholdergaarden, Ylajali, Maamo og Fursetgruppen bekrefter at ”no show” er et problem. De fleste sier til osloby.no at de har innført ulike former for gebyr eller fakturering overfor gjester som ikke dukker opp som avtalt.
- Vi dobbeltsjekker med folk om de kommer, og det spiller ingen rolle om folk er syke eller ikke vil komme, men vi har 50–80 personer på venteliste, og da er det dumt at man ikke sier fra. I Norge er det ulovlig å ta kredittkortnummer, for man må kunne sikre kredittkortopplysningene. Enn så lenge fortsetter vi derfor med samme rutiner som før. Men vi har sendt regning på maten i etterkant 2–3 ganger etter at folk har bekreftet skriftlig og muntlig dagen før. Vi må jo kaste maten, sier Pontus Dahlström, sommelier og medeier i Maaemo.
LES OGSÅ: Fritt fram for no show-gebyr