Tester
Dette er de beste eplemostene av fjorårets høst
Foto: (ChristianJung)

Dette er de beste eplemostene av fjorårets høst

2016 ga god eplemost over hele landet. Blant de beste er alle eplefylker representert.
09 Februar 2017 - 11:05

Den norske eplehøsten er kort. Den forlenges ved at eplene presses til most – eller gjøres til eplesider. Begge produkttyper som opplever økende etterspørsel. Både på grunn av ønsket om sunnere alkoholfrie alternativer samt trenden med kortreist/lokal/småskala.

Apéritifs smakspanel har testet 111 eplemoster fra 2016 og 17 sidere fra primært 2015 og 2014.

På undersidene finner du de 14 eplemostene som fikk 86 poeng eller mer – de virkelig gode produktene det er grunn til å lete etter - og hvordan testen er gjennomført

Eplemost kan lages av én eplesort eller blanding av flere sorter eller også med andre typer frukt/bær/grønnsaker. Generelt holder den første typen høyere sensorisk kvalitet enn blandingene. Men også «eplemost med smak» var overbevisende og hadde like høy gjennomsnittsskår som eplemoster av én eplesort.

Epleekspert Jan Meland ved Midt-Telemark Landbrukskontor påpeker at smaken på eplene og mosten er veldig avhengig av blant annet gjødsling, jordkultur (undervegetasjon eller ingen vegetasjon under trærne), avling, høstetidspunkt og produksjonsdata. I tillegg til sort, er det altså ikke bare klimaet som på har betydning for smaken.

Ifølge Meland var 2016 til tross for en fuktig vår og forsommer, avlingsmessig det beste siden 2010, men likevel bare et middels bra avlingsår. - Det betyr store, søte epler og god lagringsevne. En tidlig vår og varm, solrik høst er viktigste årsak til dette. Det gjelder alle fruktdistriktene. Avlingen er stort sett fordelt 50/50 mellom Telemark, Vestfold og Buskerud på den ene siden og Vestlandet (Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane) på den andre, sier han.

Han trekker fram gravenstein som en eplesort som var spesielt vellykket på Østlandet. - Gravenstein var spesielt søt og god hos oss i Telemark, kanskje primært på grunn av liten avling for denne sorten, men utover det var det ingen andre enkeltsorter som pekte seg ut, sier han og legger til:

- Vestlandet har normalt litt høyere syrenivå og litt lavere sukkerinnhold enn epler dyrket øst for Langfjella og det var nok tilfelle i 2016 også. Akkurat det trenger ikke være negativt for smaken på eplemost og sider.

2016 lover godt for sider

Ola Bleie som lager sideren Alde av egne epler fra Bleie Gard i Hardanger er også fornøyd med 2016-avlingen. – Det ble en bra eplehøst med gode avlinger litt over snittet, sier han og er ekstra fornøyd med balansen i siste års eplesider som er en blanding av discovery, gravenstein og aroma.

– Det er mye syre i årets sider, men ikke like mye som i 2015. Jeg er fornøyd med 2016-sideren siden den kan gjære lengre enn den i 2015 slik at den blir enda tørrere, helt ned mot 10 gram restsukker, forteller Bleie.

Men 2016-siderne er ikke klare ennå. Foreløpig er det sider fra 2015 og eldre som er i salg.

På side 4 finner du oversikt over siderene som er testet

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.