Topp boksvin fra Bordeaux

At denne boksen er laget av en stjernevinmaker, kjennes på smaken.
30 Juli 2015 - 20:36

Ch. Dudon 2014 er en virkelig seriøs boksvin. Så er den da også fra Bordeaux og signert Jean Merlaut som også lager vin for Château Gruaud Larose i St. Julien.

Også bra for de mindre kjente

Druene til denne boksen kommer imidlertid fra hans eget lille slott i Entre-Deux-Mers. Derfor den gunstige prisen.

Viner fra denne delen av Bordeaux har du garantert smakt før

2014-årgangen har skapt ekstra oppmerksomhet for Bordeaux-regionen. «Den beste siden 2010» er dommen etter En Primeur-smakingene sist vår. Da var det riktignok de store vinene som ble bedømt. Men når det regner på presten, drypper det også på klokkeren.

Dette er Jean Merlauts eget slott Dudon.

Derfor er områdets mindre etterspurte viner også veldig gode. Ikke minst er prisene til å leve med og vel så det.

Mye god merlot

Denne boksvinen kommer derfor til å bli en god venn i sommer, først og fremst på de kveldene som ikke er de mest sommerlige. Et glass bordeaux med så kjøttfull fruktighet som fra denne boksen, smaker fortreffelig alene en kjølig kveld, til grillmaten eller til biffen.

Entre-Deux-Mers er ikke bare idyllisk, men gir også gode viner til svært gunstige priser. .

Den deilige karakteren i retning plommer og mørkere frukt skyldes et stort innslag av merlot og at vinen er gjæret kun med druenes egne gjærsopper. Fra samme produsent finnes også en godt modnet flaskeutgave. Det vil si den er ikke helt lik, siden den utelukkende er laget i ståltank.

Boksversjonen har hatt en liten fot nedi fatet, men det er ikke merkbart, og sikkert en fordel gitt den litt hvassere strukturen i 2014. Dessuten er merlotandelen den dobbelte i boksen. Det gir for flaskeutgaven en litt mer robust stil, men absolutt interessant siden utvalget av rimelig og god bordeaux er ytterst lite.

Dette er hvitvinen fra samme produsent

• Produsent:

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.