Vant med hjemmelagete ingredienser

Odd Fjeldsgaard Rasmussen fra Vaskeriet i Bergen skal representere Norge i den internasjonale finalen av Absolut Invite.
24 April 2015 - 11:00

Vinnerdrinken som egentlig skulle hete Absolut Scandinavian, men det ble litt langt, skiller seg ut ved å være mer enn en drink. Den kommer sammen med en kjeks fylt med iskrem. Selvsagt hjemmelaget, som flere av ingrediensene i drinken.

Her er både hjemmelaget shrub og kanelsirup.

-Ideen til drinken kom fra en fest jeg var på for noen år siden. Der ble vi servert iskrem med vodka som saus, uten stor suksess. Jeg ville gjøre dette bedre, med en cocktail som «saus» til iskremen. En cocktail som fremhevet de gode kvalitetene i Absolut Elyx, uten å overdøve smaken av epler og iskrem, forklarer vinneren fornøyd.

Inspirert av Hardanger

Tendensen med å bruke kortreiste råvarer også bak bardisken viser seg også her.

-Jeg ville hele tiden bruke flest mulig lokale, norske produkter, så da jeg kjørte gjennom Hardanger tidligere i år, kom jeg på ideen om å bruke aromaepler, lagret over vinteren. Disse egner seg best til å lage mat eller most med, så jeg valgte derfor å lage en shrub (eddiktilsmakt, red. anm.) av eplene, sier Odd og legger til:

-Tradisjonelt er både kardemomme, kanel og vanilje en god match med epler. Cocktailen har en fin syre på grunn av eddiken, så iskremen kan tillate seg å være ganske søt, samtidig litt ekstra bitter.

Ikke bare drinkens smak som teller

Odd fikk tøff konkurranse av Slavomir Kytka, head bartender på The Thief. Hans bidrag Celebration ble faktisk konkurransens beste cocktail, men Odd skåret bedre på konkurransens øvrige kriterier: kunnskap, kreativitet og sensoriske egenskaper.

Det er femte gangen Absolut Invite arrangeres og årets tema var «håndverk». Bidragene skal inneholde brennevin, sukker, vann og bitter og med Absolut Elyx som hovedingrediens.

Juryen som dømte cocktaildelen av konkurransen bestod av Luca Corradini (American Bar/Savoy, London), Sebastian Rogne (soussjef, Restaurant Feinschmecker) og Chris Grøtvedt (bar manager, The Thief).

Absonavian

Ingredienser

5 cl Absolut Elyx

2,5 cl hjemmelaget shrub med epler fra Hardanger

2,5 cl hjemmelaget kanelsirup

1 dæsj Angostura bitters

Fremgangsmåte

Røres og siles i avkjølt coupetteglass. Serveres med hjemmelaget iskrem og iskremkjeks.

Hjemmelaget Angostura- og kardemomme-iskrem:

7 eggeplommer

6 dl kremfløte

3 dl helmelk

7 kardemommekapsler

1,5 kanelstang

1 vaniljestang

25 dæsjer Angostura bitters

1 nellik

1 ts appelsinskall

1/2 ts salt

Serveres med noen dæsjer Angostura bitters på toppen og tørket eplechips.

Iskremkjeks:

8 ss mandelmel

8 ss sukker

6 eggehviter

40 g smeltet smør

15 dæsjer vaniljeessens

Stekes ved 175°C i 10-15 minutter.

Shrub med epler fra Hardanger:

Aromaepler fra Hardanger

Eplesidereddik

Hvitt sukker

1 dl Moscovado-sirup

Kutt eplene i biter. Tilsett eplesidereddik. La eplesidereddiken dekke frukten. Legges i et syltetøyglass med tett lokk i 5 dager. Etter fem dager: sil av frukten og ta det flytende i en gryte. Tilsett like mye hvitt sukker som det er eddik. Tilsett 1 dl Moscovado-sirup. Kok opp, ta av platen med en gang det koker opp. La shruben avkjøles og sett i kjøleskap med lokk på.

Kanelsirup:

Kok opp like deler sukker og vann. Ta av platen når det koker og tilsett to kanelstenger. La det avkjøles.

Sendt inn av Odd Fjeldsgaard Rasmussen, Vaskeriet Vinnerdrink Absolute Invite 2015

Vurder oppskriften

Celebration

Ingredienser

5 cl Absolut Elyx

1 cl Suze

2 cl verjus (most av umodne druer)

1 cl sukkerlake

1 cl tindvedshrub

Fremgangsmåte

Ha isbiter og alle ingrediensene i en shaker og rist godt. Siles over i et coupetteglass dekket med melis.

Tips:

Hvis du lurer på den lille oransje biten som ligger til høyre for cocktailen i bildet, lager du den slik: agurkstrimmel dyppet i eddik, gulrot dykket i tindvedshrub og dill.

Tips:

Verjus kan du finne i butikker med et mer eksotisk vareutvalg. Om du ikke får tak i verjus, kan den erstattes med lime.

Tindvedshrub:

200 g tindvedbær

200 g sukker

1 dl eddik

Mudle bærene forsiktig, tilsett sukker og eddik, la det koke i 20 minutter før det settes til avkjøling.

Sendt inn av Slavomir Kytka, The Thief

Vurder oppskriften

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink