Varm mat på kald komfyr

Tror du gasskomfyr er det mest trendy du kan lage maten din på? Tro om igjen. I Sør-Europa er det nå magnetisk oppvarming på kalde plater som gjelder. Bransjen er sikre på at nordmenn vil adoptere den kontinentale trenden.
11 Juni 2000 - 13:02

I Europa økte salget av såkalte induksjonskomfyrer med 25 prosent i fjor.– Gass er i skuddet fordi det er så raskt. Induksjon er enda raskere, men også mye sikrere. På kontinentet brukes induksjon i økende grad, sier salgssjef Bjørn Holthe i Bosch-Siemens. Han sier at også stadig flere nordmenn velger induksjon fremfor gass.

Induksjonskomfyrer bruker elektrisitet, men strømmen overføres fra platen til kjelen ved hjelp av magnetisme. Magnetspoler under platen og i bunnen av kjelen danner et elektromagnetisk felt som genererer varme. Det er kjelebunnen og ikke platen som varmes opp.

Umulig å bli brent
– Derfor er slike komfyrer spesielt trygge. Du må sette en kjele med jernbunn på platen for at det skal utvikles varme. Legger du papir, gryteklut eller noe annet på platen mens den er skrudd på, skjer det ingenting. Derfor er det ikke mulig å brenne seg, sier markedskoordinator Kjersti Kallevik i Tefal.

Selskapet produserer kjeler i rustfritt stål med magnetisk jern i bunnen til induksjonskomfyrer. Vanlige jerngryter kan også brukes, mens kjeler av stål og aluminium ikke vil bli varme på en induksjonsplate. Spesialkjelene kan også brukes på vanlige plater.

Minimal reaksjonstid
Induksjon gir raskere oppvarming enn vanlig komfyr. Tiden fra du skrur på bryteren til platen reagerer er minimal. Platen blir like fort kald igjen som den ble varm.

– Dersom for eksempel melk er i ferd med å koke over, er det bare å justere ned varmen, og den slutter å koke umiddelbart, sier Kjersti Kallevik. – I tillegg går nesten all energien til å varme opp kjelen, og det betyr at svært lite går tapt. Det sparer strøm, noe de legger stor vekt på i andre deler av Europa hvor strømmen er dyrere enn i Norge.

Hun er sikker på at induksjonskomfyrer bare vil øke sin popularitet i Norge. De samme forventningene har Bjørn Holthe i Bosch-Siemens.

– Induksjonskomfyrer kom på det norske markedet for noen år siden. Da var de forholdsvis dyre. Nå har prisen gått ned, og jeg tror det er et produkt vi bare kommer til å selge mer av fremover, sier Holthe.

Komfyr for menn
Fremdeles er prisen høyere enn for vanlige gass- og elektriske komfyrer. Men Kjersti Kallevik tror nordmenns hang til stadig mer profesjonelt utstyr og mennenes inntog på kjøkkenet vil skape et marked for komfyren.

Induksjon leveres bare til innebygde komfyrer med keramisk topp. Du kan velge mellom å ha alle platene med induksjon eller å kombinere dem med vanlige elektriske plater.

Newswire

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.