22. november i Oslo - Smak årets overraskelse fra Cognac

Apéritifs cognacsmaking er denne gang viet kvalitetsprodusenten Cognac L&L som ganske overraskende feide de store og mer kjente cognachus av banen i årets store cognactest. Gjennom syv cognacer kan du bli kjent med denne produsenten som gir deg svært høy
08 Oktober 2004 - 15:26

Bli med og møt Patric Leger, administrerende direktør hos Cognac L&L. Han tar turen til Norge i slutten av november, kun for å møte deg og likesinnede som setter pris på cognac av høyeste kvalitet. Han skal vise, fortelle om og ikke minst la deg smake cognac fra fem av seks regioner i Cognac.

Apéritifs nylig gjennomførte blindtest av Cognac XO finner du her (klikk).

Eksperter
L&L produserer en serie produkter der kunsten å blande seg frem til best mulig resultat er det som tradisjonen tro er vanskeligst. For å oppnå dette må derfor total kontroll med destillasjonsprosess og ikke minst lagring etterstrebes til fulle.

Men et vellykket produkt kan også kun oppnås ved hjelp av ekspertise. Derfor jobber L&L ikke bare kontinuerlig med å holde sine "master blendere" 100 prosent oppdatert på teknikker innen faget, men sørger også for at alle involverte i prosessen utveksler erfaring og sammen er med på utviklingen frem mot det ferdige produkt. Nettopp slik fremstilles kvalitet, men i dette tilfellet også til svært fordelaktige priser.

Cognacs seks regioner
Cognacområdet deles opp i seks regioner; Grande Champagne, Petite Champagne, Borderies, Fins Bois, Bons Bois og Bois Ordinaire.

Grande Champagne
Grande Champagne, lys og lett, er den mest elegante av dem alle. Her produseres eau-de-vie med en opplagt floral karakter, noe vi også finner igjen i den svært lange smaken. Egner seg meget godt for lagring.

Petite Champagne
Petite Champagne, med sin myke kvalitet, er kvalitetsmessig svært nær Grande Champagne. Kjennetegnes av en noe mer kraftfull karakter. Ved noen tilfeller kan Petite Champagne oppleves som lettere enn Grande Champagne. Den har en svakt fruktig aroma som balanserer med den florale stilen.

Borderies
Borderies lager en snill og myk eaux-de-vie, karakterisert ved rundhet og en rik duft av fiol. Området er kjent for å oppnå svært god kvalitet også i dårligere årganger.

Fins Bois
Fins Bois er lett, men med en fast struktur. Likevel finner vi rundhet, mykhet og sjarme - noe som gjør druer fra dette området velegnet til produksjon av nybegynnercognac. Cognac fra Fins Bois modnes raskere enn de andre og dette gir produktet en mer livlig karakter - i motsetning til den myke stilen vi ellers finner.

Bons Bois
Bons Bois har også en livlig karakter - og ikke minst distinkt. Ikke så mye fra fatlagringen, men stilmessig minner duften mye om vegetasjonen på høydedragene ved sjøen, godt blandet med toner av ville bærfrukter. Dette gir en vesentlig mer rebelsk cognackarakter.

Følgende syv cognacer skal smakes:

Smakingen er nå avholdt.

Tid: 22. november 2004 kl. 19.00
Pris: kroner 395 inkl. mva
Sted: Gamle Logen, Grev Wedels plass 2, 0151 Oslo.

Ring Apéritif på 902 04 834 dersom du ikke finner frem.

Påmeldingen er bindende. Seminaravgiften betales til Bankkontonr. 7023 05 45705, Apéritif Nett, Furuveien 39c, 0678 Oslo. Merk innbetalingen med 221104. Dersom du melder deg på eller betaler senere enn fem dager før arrangementet må du huske å ta med kvittering. Melder du deg av etter avbestillingsfristen 18.11.04 kl. 23:59 refunderer vi ikke deltakeravgiften.
NB! Innbetalinger uten forutgående registrering/påmelding kan dessverre ikke påregnes som gyldig påmelding.
Spørsmål? Ring 22 98 86 00 eller send en mail.

Motta e-post om nye kurs hos Apéritif
Dersom du er interessert i å motta e-post når nye kurs legges ut på våre nettsider kan du fylle ut dette påmeldingsskjemaet:

Ja, jeg vil ha melding om nye kurs pr. e-post

Navn:

E-post:

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.