7. februar - Laroche-smaking i Bergen

På det nye årets første vinsmaking i Bergen får du møte Marie Vorstermans fra vinhuset Laroche. Hun vil presentere deg for deres toppviner fra Chablis og Sør-Frankrike samt Chile. Du får denne kvelden smake hele 10 viner fra Laroche sin imponerende p
28 Desember 2004 - 12:13

Vinhuset Laroche ligger i hjertet av Chablis, og deres vintradisjoner er datert fem generasjoner tilbake til 1850. Michel Laroche mener lidenskapelig og bestemt at den beste vinen bare kan lages ved bruk av de beste druene som finnes. Han jobber i takt med naturen, oppmuntrer lav avkastning og naturlig økologi til å produsere moden frukt som er karakteristisk for vingårdens. De mest mulig varsomme metodene er brukt i vinfremstillingen hos Laroche for å beskytte vinens naturlige karakter. Han velger kun de beste druene, 100 prosent chardonnay, og fremstiller vinen i egen kjeller.

Til tross for familiens lange tradisjoner i Chablis ble Michel Laroche tiltrukket av utfordringen i andre vinområder. Det rike lappeteppet av klima og jordsmonn som er tilgjengelig i Sør-Frankrike, og spesielt Languedoc, skaffet Michel Laroche og hans team det perfekte utgangspunkt for å oppnå optimal kvalitet på hvert nivå i vinproduksjonen. Gjennom tett samarbeid med lokale vindyrkere er Michel Laroche i dag stolt av å kunne presentere resultatet for Apéritifs lesere.

Seminaret er nå avholdt

Laroche i Chablis:

Apéritifs vurdering:
Farge og duft: Gul. Ung duft av modne epler, sitrus, grønne aromaer og mineraler.
Smak: Følger duften, saftig med pen syre og ok fylde men mangler noe futt, sitter en stund.
Mat: Lettere sjømatretter.
Vurdering: God chablis. Drikk innen to-tre år. Verd prisen. (2002) (19.05.04)

÷
Apéritifs vurdering:
Farge og duft: Gulgrønn. Litt overmoden frukt i retning melon i duften som også byr på eik og sjø.
Smak: Følger duften, gode jordsmonnstoner, men mangler noe særpreg.
Mat: Enklere sjømatretter.
Vurdering: Drikk nå. Knapt verd prisen. (2001) (19.05.04)

Apéritifs vurdering:
Farge og duft: Gyllen. Rik smøraktig duft med modne gule epler, sitrus, sjø, østers og flint.
Smak: Stort anslag, følger duften, ok syre, sitter en god stund.
Mat: Lette retter på grunn av noe bløt syre.
Vurdering: God og lettdrikkelig. Drikk innen to år. Verd prisen. (2001) (19.05.04)

Apéritifs vurdering:
Farge og duft: Klar grønngul. Flott rik duft med delikate men tydelig mineralaromaer.
Smak: Fyldig fruktig anslag, godt druepreg og fine mineraltoner, bra fylde, fin fasthet med mye mineraltoner i finishen.
Mat: Mer elegante sjømatretter.
Vurdering: Fin å drikke nå men vil utvikle seg videre i fire år. Verd prisen. (2002) (19.05.04)

Sør-Franske viner:

Ikke vurdert av Apéritif
Klar gul farge, behagelig fruktig duft med et hint av tropisk frukt. Smak av epler og lett aprikospreg i fin balanse med syren. Passer bra til skalldyr og lette fiskeretter. Nytes ung!

Mas la Chevalière white
(ikke i salg i Norge - pris ca. kr. 140,00)

Mas la Chevalière rouge
(ikke i salg i Norge - pris ca. kr. 140,00)

Chile:

Ikke vurdert av Apéritif
Laget av: 100% chardonnay.
Alkoholinnhold: 12,5% vol.

Ikke vurdert av Apéritif
Laget av: 100% cabernet sauvignon.
Alkoholinnhold: 14,0% vol.

Ikke vurdert av Apéritif
Laget av: 100% pinot noir.
Alkoholinnhold: 14,0% vol.

Seminaret er nå avholdt

Tid: 7. februar 2005 kl. 19.00 (ny dato)
Pris: kroner 395 inkl. mva
Sted: Neptun Hotel (nytt sted)
Valkendorfsgaten 8, 5012 Bergen

Ring Apéritif på 930 69 873 dersom du ikke finner frem.

Påmeldingen er bindende. Seminaravgiften betales til Bankkontonr. 7023 05 45705, Apéritif Nett, Furuveien 39c, 0678 Oslo. Merk innbetalingen med 070205. Dersom du melder deg på eller betaler senere enn fem dager før arrangementet må du huske å ta med kvittering. Melder du deg av etter avbestillingsfristen 03.02.04 kl. 23:59 refunderer vi ikke deltakeravgiften.
NB! Innbetalinger uten forutgående registrering/påmelding kan dessverre ikke påregnes som gyldig påmelding.
Spørsmål? Ring 22 98 86 00 eller send en mail.

Motta e-post om nye kurs hos Apéritif
Dersom du er interessert i å motta e-post når nye kurs legges ut på våre nettsider kan du fylle ut dette påmeldingsskjemaet:

Ja, jeg vil ha melding om nye kurs pr. e-post

Navn:

E-post:

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.