Barbera-paradiset Asti og Monferrato
Foto: (CONSORZIO BARBERA D’ASTI E VINI DEL MONFERRATO)

Barbera-paradiset Asti og Monferrato

Åslandskapet Asti og Monferrato i Piemonte er symbolet for vinproduksjon av ypperste klasse og som er belønnet med en plass på listen over UNESCOs verdensarv.
06 Oktober 2023 - 14:10

Som kjent har vindyrking i Asti- og Monferrato-området en flere hundre år gammel tradisjon og har alltid spilt en ledende rolle og det på flere måter. Vindyrkingen har over tid formet, ikke bare landskapet – hvis unike skjønnhet har satt det på UNESCOs verdensarvliste – men også livet til folket som har bebodd det siden antikken.

Foto: CONSORZIO BARBERA D’ASTI E VINI DEL MONFERRATO

Knapt noe annet sted enn i Monferrato kan det sies at landskapet er så sterkt knyttet til vinkulturen. Det uendelige antallet vingårder, kun avbrutt av små landsbyer og middelalderslott, er et uttrykk for en historisk tradisjon knyttet til dyrking av vinstokker som også er dypt forankret i lokalsamfunnet. En skattekiste av kulturell og naturlig egenart som gjennom vinen finner en helt spesiell ambassadør.

Foto: CONSORZIO BARBERA D’ASTI E VINI DEL MONFERRATO

Jordsmonnet som Barbera og de andre tradisjonsrike Monferrato-druesortene dyrkes på, og samtidig bidrar til utviklingen av deres egenskaper og høye kvalitet, kan dateres mer enn 2 millioner år tilbake i tid; den gang havet begynte å trekke seg tilbake fra det som nå er Po-dalen, og satte i gang prosessen med å forme landskapet til dagens grønnkledde topografi.

Blant de mange ulike vinene og vinstilene som dette området gir, er Barbera d'Asti DOCG definitivt en av dem som er aller mest representativ for de eldgamle jordbrukstradisjonene, men som samtidig har evnet å fornye seg over tid for å møte endrede behov, preferanser og smak.

Foto: CONSORZIO BARBERA D’ASTI E VINI DEL MONFERRATO

Sammen med framstilling i ståltank, som gir en friskere og raskere drikkeklar vinstil, har også bruken av barriques og større eikefat utviklet seg parallelt for å gi en Barbera Superiore som er mer kompleks og som tåler lagring. Barbera d'Asti er derfor synonymt med både å kunne nytes nå og å kunne utvikle seg videre i flere år.

Om Barbera d'Asti DOCG er den mest representative appellasjonen i Monferrato-området, representerer Nizza DOCG det ypperste av druesorten. Nizza DOCG kan kun lages av Barbera-druer fra 18 kommuner som alltid har utmerket seg med å gi druer av ekstra høy kvalitet.

Foto: CONSORZIO BARBERA D’ASTI E VINI DEL MONFERRATO

Den bredeste og trolig mest fleksible av alle appellasjonene er uten tvil Piemonte DOC, all den tid den brukes for en lang rekke druesorter som er typiske for Monferrato: Barbera, Bonarda, Brachetto, Grignolino, Cortese, Chardonnay, Moscato Bianco, Pinot Bianco, Pinot Grigio og Pinot Nero, både tørre og søte viner, med og uten bobler.

Fra det vidtfavnende området for Piemonte DOC, beveger vi oss videre til den lille håndfullen med kommuner hvor Ruchè di Castagnole Monferrato DOCG er tillatt, det bety Castagnole Monferrato og noen få andre landsbyer.

Foto: CONSORZIO BARBERA D’ASTI E VINI DEL MONFERRATO

Ruchè er ikke bare lite utbredt, men også en av de sjeldneste opprinnelige druesortene i Asti Monferrato.  Sammen med Freisa d'Asti DOC gir den en vin med eldgamle tradisjoner, som opprinnelig ble laget som en søt vin, beregnet på å nytes sammen med fruktbaserte deserter.

Terre Alfieri DOCG, Albugnano DOC, Cortese dell'Alto Monferrato DOC, Dolcetto d'Asti DOC, Grignolino d'Asti DOC, Loazzolo DOC og Malvasia di Castelnuovo Don Bosco DOC er andre viktige og prestisjefylte appellasjoner.

Logo (002).jpg [10.79 KB]

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Denne meksikanske espressodrinken er veldig enkel, men ikke mindre effektfull av den grunn
Ukens drink

Det eneste som trengs er en dobbel espresso og lik mengde av den spanske likøren Licor 43.

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Ukens drink