Vinsmaking Mini Bottle Gallery i Oslo

Benytt denne sjeldne anledningen: Opplev 22 år gammel spansk cabernet sauvignon og få en spennende historie med på kjøpet

Jean Leons historie og viner er som skapt for å smakes. I dag er det Torres som sørger for at dette vineventyret lever videre.
01 September 2021 - 14:20

At spanske viner basert på franske druer, kan lagres, finnes det mange bevis på. Legendariske Torres Mas La Plana er kanskje det mest kjente eksempelet. Men at også vinene fra Jean Leon har denne egenskapen, er noe mindre kjent.

Akkurat det kan du gjøre noe med, for det er temaet for vår vinsmaking på Mini Bottle Gallery.

JL_vineyards_2.jpg [1.58 MB]Mannen som ble Jean Leon

Vinene som skal smakes denne kvelden har vært gjennom en virkelig eventyrhistorie for å bli til. Ángel Ceferino Carrión Madrazo, som er Jean Leons fødenavn, var en ekte opportunist som grep tak i sine muligheter. Fra fattige kår i Santander under Franco-regimet «rømte» han til Frankrike som 20-åring. Han tok de strøjobbene han fant i ulike byer, samtidig som drømmen om USA spiret i hans sinn. Han ville til landet der drømmene gikk i oppfyllelse, og på åttende forsøk klarte han endelig å snike seg om bord på en båt fra havnen Le Havre.

Husk at du som abonnent på Apéritifs Mat og vinklubb får rabatt på dette arrangementet.

Se rabatten lenger ned på siden.

I dag er Le Havre navnet på en av toppvinene vinmakeren vi nå kjenner som Jean Leon. I 1962 flyttet han tilbake til Spania og regionen Penedes der han kjøpte opp 150 hektar land, hvorav 60 ble dedikert til vinmaking. Det var ikke få som mente han var gal som tok med seg sin amerikanske innflytelse og beplantet markene med internasjonale druer som Cabernet Savignon og Chardonnay. Men i dag er det nettopp dette som resulterer i hans kraftfulle viner fulle av spansk identitet.

Her kan du lese hele historien om Jean Leons glamorøse liv

I 1994 ble dessverre Jean Leon diagnostisert med kreft og besluttet å gi vineriet sitt til Torres-familien mot at de lovet å beholde både navnet, stilen og sjelen til vinene. Jean Leon gikk bort i 1996, og Torres har brakt oppgaven ære. Vinene er like sjelfulle og høyt kvalitative i dag som de var da Jean Leon levde.

JL_Mireia Torres_1.jpg [8.84 MB]
Mireya Torres.

Noen historier er mer eventyrlige enn andre og Jean Leons er så tett knyttet opp til vinene sine at den beste måten er å fortelle den på, er gjennom vinene hans. Denne kommer Mireya Torres, som i dag forvalter og driver eiendommen, for å fortelle deg historien og lede dere gjennom smakingen av Leons viner. Blant disse befinner det seg en helt eksklusiv rekke årganger av nettopp Le Havre.

Dette er viner som har imponert over tid, til og med Ronald Reagan ønsket La Scala som vin til hans innsettingsmiddag i Det Hvite Hus i 1981. Denne vinen vil vi selvsagt også få smake denne tirsdagen.

Smakingen finner sted på sjarmerende Mini Bottle Gallery, og da det kun er få flasker av Le Havre tilgjengelig, har vi et begrenset antall plasser for akkurat denne smakingen. Her gjelder det altså å kjenne sin besøkelsestid og være rask med bestillingen.
Vinliste Jean Leon.jpg [48.37 KB]                               Kveldens vinliste. Endringer kan forekomme.

Calvados er Normandies gylne juvel

Calvados hviler på balansen mellom fruktigheten fra råvarene og eikefatene som brukes til modningen. Vellaget calvados er en av de mest interessante og mangfoldige fruktdestillatene som finnes.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Den var et av de beste kjøpene da den kom inn i basisutvalget i januar, og med 2022-årgangen har den fått ytterligere et løft.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.