Best i Norden

Robert Lie sikret Norge den første seier i det sjuende nordiske mesterskap for vinkelnere. En seier som er intet mindre enn en sensasjon siden han bare har to års konkurranseerfaring bak seg.
15 November 2004 - 13:00

Den 24 år gamle vinkelneren Robert Lie fra Oslo klarte det som må kunne karakteriseres som sensasjonelt innen sommelieryrket, nemlig å med så kort fartstid vinne en internasjonal konkurranse. For Robert, som gjorde alvor av sine ambisjoner først for to år siden, har ikke deltatt i mer enn en håndfull konkurranser. Likevel slo han ut to meget erfarne sommelierer i finalen i det nordiske sommeliermesterskapet, nemlig Bjørnstierne Antonsson og Susann Berglund-Krantz som ble henholdsvis nummer to og tre.

Robert håndterte øvelsene i finalen lett og ledig. Ikke minst skapte han historie ved å løse blindsmakingen av tre brennevin med tre setninger - som også var riktige. Men særlig blindsmakingen av de to vinene ble løst forbilledlig. Målet er nemlig ikke å treffe vinenes identitet men å beskrive dem på en riktig og detaljert måte. Robert selv var svært misfornøyd med innsatsen i retting av vinliste: - Det er helt klart at jeg må skjerpe meg her, slo han fast før resultatet ble kunngjort. Det tok han imot med vantro siden han ikke hadde noen forventinger om seier, men priste seg lykkelig ved tanken på å kunne bli nestbest. For øyeblikket retter han nemlig oppmerksomheten mot restauranten som han sammen med blant andre den lovende kokken Bjørn Svensson om kort tid åpner i Pilestredet 63. Navnet blir imidlertid Restaurant Oscars gate.

Robert er ikke bare nordisk mester men også regjerende norgesmester og vil være en sterk kandidat når den norske representanten til Trophée Ruinart 2006 (europamesterskapet) skal velges. Sist juni vant som kjent svenske Andreas Larsson denne krevende konkurransen hvor rundt 35 europeiske nasjoner deltar. - Nivået på de nordiske kandidatene er så høyt at sjansene for å nå helt opp i toppen både i europeisk og verdenssammenheng er svært stor, påpeker Ken Engebretsen fra styret i Den Norske Vinkelnerforening som selvsagt er meget lykkelig på Roberts vegne.

Derfor setter foreningen nå sammen et landslag av vinkelnere som skal drilles i de klassiske sommelierøvelsene som blindsmaking, dekantering, åpning av champagneflaske, mat og vin i kombinasjon samt retting av vinlister i tillegg til selve skuespillet som bli mer og viktig. Ikke for det - Roberts seier er en dokumentasjon på at naturlig sjarm og overbevisende atferd i kombinasjon med sterkt faglig nivå er en vinnerresept.

Det nordiske sommeliermesterskapet er, som alle andre slike konkurranser, langt mer enn en finale. I alt 10 kandidater - to fra hver nordisk nasjon - deltok i Stockholm den 13. november. Semifinalen omfattet blant annet en teoretisk prøve som i følge Robert var svært vanskelig og mer krevende enn det han har vært med på før. For den andre norske kandidaten, Dan Lystad, markerte nordisk hans 15. konkurranse og sannsynligvis den siste. Men at Dan Kommer til å bidra i coachingen av det fremtidige landslaget, er sikkert.

Foto: Jan H. Amundsen

Med denne får rekesesongen en pangstart

Den er dessuten ekstra gunstig priset (satt ned en 50-lapp fra 8. mai), og byr derfor på veldig god valuta for pengene.

Best blant bestillingsnyhetene i mai: Det skal godt gjøres å overgå chablis på dette nivået
Tester

Nydelige 2022-burgundere, strålende rieslinger, fantastiske champagner og lekre 2021-bordeauxer er noen av de andre høydepunktene blant de drøyt 1300 vinene som er testet.

Nyhetene i basisutvalget: Nå kan du legge en ny favoritt til listen av rødviner - og denne er aller kulest
Tester

For trousseau og synonymet bastardo er de mest interessante av vinnyhetene i basis i mai.

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste
Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste

Vi har gitt den store sommerfisken, makrellen, internasjonalt og sesongriktig følge i denne retten.

Tester

Når asparges er for dyrt, går du for selvplukket strutseving - helt gratis

Strutsevingen ble veldig raskt klar til å høstes. Akkurat nå plukker du den ute i naturen, en helt gratis og ikke minst utrolig god grønnsak. Og en perfekt erstatning for dyr importert grønn asparges.

Nå er det dokumentert: Norge har noen av de rimeligste luksusmenyene

Norge inntar 10. plassen over de dyreste Michelin-menyene – langt bak våre naboland – i en oversikt utviklet av Chef’s Pencil. Det er noe som bør utnyttes til bransjens fordel.

Gi kyllingfileten og spagettien et lite løft med hjemmelaget spinatpesto

Gi kyllingfileten og spagettien et lite løft med hjemmelaget spinatpesto

Kylling og pasta er en sikker kombinasjon. Men her trengs det litt drahjelp fra andre ingredienser. Med hjemmelaget spinatpesto trenger du heller ikke saus til retten,