Vinkurs: Smak Burgunds fantastiske viner

Lær alt om hvorfor de beste vinene fra Burgund er så ettertraktet - selvsagt får du smake dem både i rødt og hvitt
Foto: (jeka1984)

Denne kvelden smaker du deg gjennom Burgunds hierarki fra regionvin til premier cru, både hvitt og rødt og fra nord til sør. Til sammen 10 viner fra en av områdets mest kjente produsenter vil forklare deg hvorfor Burgund er så ettertraktet.
19 Mars 2018 - 13:53

Burgund starter i nord med Chablis og denne svært så lærerike smakingen begynner da også med denne vinstilen. I løpet av kvelden vil du smake viner på alle kvalitetsnivåer og fra flere årganger. Slik får du forståelse for hvorfor denne regionens regnes som ypperste verdensklasse.

Jolana Novotna.

Denne kvelden får vi besøk av Jolana Novotna fra Joseph Drouhin, og sammen med henne får du smake deg gjennom noe av det aller beste fra denne topp-produsenten.

Smak hele ti fantastiske viner fra Burgund

Jolana vil gi deg et innblikk i Burgunds fantastiske viner. Du får blant annet smake Chablis 1er Cru Montmains 2015, Chassagne Montrahcet 2015, Puligny Montrachet 1er Cru Folatieres 2013 og på den røde side Chambolle-Musigny, Gevrey-Chambertin og den legendariske Beaune 1er Cru Clos des Mouches, alle i den svært så ettertraktete 2015-årgangen.

Du lærer også hva som skiller Burgund fra andre vinområder, områdets historie, hvordan vinene lages i dag og hvorfor disse vinene er så utrolig lagringsdyktige.

Her får du virkelig kjenne hvor stor innvirkning jordsmonn har på vinene når vi smaker hele ti forskjellige viner fra ulike vinmarker.

Ikke gå glipp av denne muligheten til å lære et av verdens beste vinområder bedre å kjenne! Ta med deg venner, kolleger, kjente og kjære på en uforglemmelig vinaften.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.