Fikk anmerkning

Mikrobryggeriet i Trondheim hadde ikke tatt med sprit og vin på øltavlen sin og fikk prikkbelastning for lovbruddet.
07 Februar 2013 - 13:07

Det er skjenkekontrollen i Trondheim som straffer Mikrobryggeriet på denne måten i følge Aftenposten som siterer adressa.no. Saken ble tatt opp i formannskapet tidligere denne uka av Jon Gunnes (V) som ba om en redegjørelse fra rådmannen, fordi han mener skjenkekontrollen er firkantet når de belaster Mikrobryggeriet med en prikk for de omtalte tavlene.

- Mikrobryggeriet informerer om sine varesorter inne i lokalet, i en pub som folk oppsøker fordi de brygger sitt eget øl. Jeg mener skjenkekontrollen skal konsentrere seg om å kontroll på skjenking av mindreårige, overskjenking og vold i lokalene, sier Gunnes. Han får støtte fra Høyre og KrF.

Dette er for dumt

Daglig leder Karethe Berg ved Trondhjem Mikrobryggeri er sjokkert etter beskjeden fra formannskapet.

- Jeg er overrasket og sjokkert over at dette blir stående. Jeg tenkte dette at dette er en gammel lov som ikke helt henger med i tida, og var overbevist om at prikkbelastningen ble trukket tilbake, sier Berg.

Hun forteller at hun har besøkt flere bryggeripuber rundt om, men aldri hørt om lignenede praksis av loven.

- Det er synd, men vi får bare gjøre om og skrive ned hele sortimentet vårt. Vi fikk ikke én eneste bemerkning på noen av de andre kontrollpunktene som er viktige, slik jeg ser det. Så velger de altså å slå ned på dette. Det blir for dumt, sier Berg.

Jon Gunnes kan nå vurdere om han tar saken videre inn til bystyret, som i sin tid vedtok å innføre prikkbelastning.

Stortinget bør på banen

SVs varaordfører Knut Fagerbakke ser at å tildele prikk som straff for den aktuelle øltavlen kan virke latterlig, men mener årsaken er den samme; øl kan ikke framheves foran brennevin og vin. All alkohol skal ha like stor plass ifølge loven.

- Her har helsemyndighetene nådd et nivå som blir uverdig, mener bryggeriforeningens leder Petter Nome. - Jeg kan be om at Bystyret vurderer å stryke dette fra reklamedelen i loven, slik at skjenkekontrollen kan konsentrere seg om det som gir lavere konsum. Uansett mener jeg Stortinget bør si noe om dette, og departementet vurdere hvordan loven skal tolkes i forhold til reklame.

Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste

Vi har gitt den store sommerfisken, makrellen, internasjonalt og sesongriktig følge i denne retten.

Kyllinglårene er det beste på kyllingen - når de får litt drahjelp som her

Kyllinglår som marineres noen timer i lime blir ekstra gode - bare prøv denne oppskriften.

Ukens drink

Gjør som brasilianerne - sørg for feststemning med caipirinha

Caipirinha betyr «liten mann fra landet» og er Brasils nasjonaldrink. Den lages av cachaça som er laget på samme måte som mye rom. En sterk, men likevel frisk drink som derfor er manges favoritt.

Denne kaken vil skinne som sola på kakebordet

Denne kaken vil skinne som sola på kakebordet

Vi er underernærte på sol, og ukens kake er en hyllest til all den gode solvarmen vi har i vente. En super kake å sette på kakebordet til sesongens store fester,

Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Se alt det gode du kan lage med makrell
Oppskrifter makrell

Se alt det gode du kan lage med makrell

Denne råvaren som er blant de billigste i fiskedisken, er på sitt beste nå og kan trylles med på kjøkkenet. Her finner du mange fristende oppskrifter.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla
Winemakers Dinner 30.mai i Oslo

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla

Vi byr på fabelaktige viner fra California kombinert med utsøkt mat i historiske omgivelser den 30. mai.

Ukens drink