Under Tines årlige Ostens Dag-arrangement fikk Bondens Marked Osteprisen 2013.
– Bondens Marked har skapt et unikt samlingspunkt for Mat-Norge og de har bidratt til at forbruker og produsent har kommet nærmere, og har økt interessen for norsk og kortreist mat, inkludert ost, sier konsernsjef i TINE Hanne Refsholt i en pressemelding.
– Vi jobber hardt med å selge kortreist mat fra hele Norge til folk i deres eget lokalmiljø. Vi er stolte av de unike kvalitetsproduktene som selges på Bondens marked, sier leder i Bondens Marked Aina Bartmann (bildet).
Hun legger til at den direkte kontakten mellom produsent og forbruker har vært viktig for å øke interessen for norsk kvalitetsmat.
Osteprisen deles årlig ut til personer, grupper eller organisasjoner som har bidratt til å skape oppmerksomhet rundt ost og bidratt til å øke folks kunnskap om ost gjennom positiv profilering av norsk kosthold og mattradisjoner. Tidligere vinnere inkluderer blant andre Den Norske Turistforening, De historiske, Sjømannskirken/misjonen, Den blinde ku, Gutta på tur og Thorvald Stoltenberg.
Bak Bondens marked står Norsk Landbrukssamvirke, Hanen (tidligere Norsk Bygdeturisme og Gardsmat), OIKOS, Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag. Bondens Marked markerer 10-årsjubileum i år og åpner egen Bondens butikk i Mathallen i Oslo i november.
LES OGSÅ: Bondens Marked til Mathallen