Henrik Sømo Solberg er Årets Grønne Kokk

Det var Henrik Sømo Solberg fra restaurant Statholdergaarden i Oslo som gikk av med den prestisjetunge seieren under messen Storhusholdning 2003 på Lillestrøm onsdag 5. februar.
05 Februar 2003 - 02:00

- En meget viktig satsning som forhåpentligvis vil kunne stimulere til et grønnere utbud på de varierte serveringsstedene rundt i landet vårt, sier helseminister Dagfinn Høybråten, og fortsetter: En mer bevisst holdning på frukt og grønnsaker i menyene fører til et sunnere kosthold, et mer variert, et mer spennende og i mange tilfeller et rett og slett bedre måltid smaksmessig. - Årets Grønne Kokk er viktig for den som nå har fått denne utmerkelsen. Vel fortjent! For meg er det i tillegg viktig at konkurransen er med på å fremme norsk folkehelse.

Det er Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker og Kokkenes Mesterlaug Oslo som har stått sammen som arrangør av denne konkurransen. Det er første gang en slik konkurranse finner sted i Norge, mens den har blitt gjennomført tidligere i Sverige. Der har den vært en suksess. Det er naturlig at dette har blitt vellykket, da det er helt i tiden med et grønnere engasjement i kostholdet, sier matkonsulent Toril Gulbrandsen i Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker.

Stor interesse for konkurransen
Interessen for denne konkurransen ble stor og det innsendte materialet meget bra, sier juryens formann, mesterkokk Harald Osa. Kokker fra hele landet ble invitert til å delta. Samtlige av de påmeldte måtte sende inn oppskrifter på en treretters meny med basis i grønnsaker, poteter, frukt og bær. Juryen har plukket ut 6 finalister til dagens store og krevende dyst. Deltakerne har gjort en flott innsats gjennom 5 konkurransetimer, sier Harald Osa, som videre understreker at dagens kokker blir mer og mer trendsettere i matfatet.

En meget viktig aktivitet
- Denne konkurransen er en spennende og meget viktig aktivitet, sier Gunn-Elin Aa. Bjørneboe, divisjonsdirektør i Sosial- og helsedirektoratet. Hun mener den utgjør et meget viktig signal overfor hele storhusholdningsbransjen og også den vanlige forbruker. Tidens slagord er "kjør på grønt". Hennes visjon er at frukt og grønnsaker i enda større grad skal bugne fargerikt og fristende over det ganske land - til alle måltider. Uansett om du handler mat for å tilberede måltider hjemme eller velger å spise på et serveringssted, er et godt tilbud av frukt og grønnsaker viktig. Hun slår gjerne et spesielt slag for de grønne kantiner. - Alle kjenner de positive helseeffektene av et økt forbruk av frukt og grønnsaker, men la oss for all del ikke glemme at de smaker godt, avslutter hun.

Vi tror dette vil kunne fortsette
Med erfaringer fra Sverige og med den store interessen som er vist for Årets Grønne Kokk, har vi tro på at dette er en konkurranse som vil kunne fortsette i år framover, sier Mette B. Thurmann-Moe, Kokkenes Mesterlaug Oslo.

Gull, sølv og bronse plasserte seg slik:
w Henrik Sømo Solberg, Statholdergaarden, Oslo
w D. Christian Jøers, Gourmet Consulting, Stavanger
w Geir Magnus Svae, Tyrifjorden Hotel, Vikersund

De øvrige dyktige finalistene var:
w Christofer Bengtsson, Grand Café Oslo
w Gunjan W. Løwenherz, freelance
w Ola Dahl Andersen, Grødegård A/S

Juryen:
Harald Osa, Gunn-Elin Aa. Bjørneboe, Jonny Trasti, Odd-Ivar Solvold, Nina Sjøen og Toril Gulbrandsen.

Premiene er:
1. Premie: kr 15.000
2. Premie: kr 5.000
3. Premie: kr 3.000

Foto: Bengt Wilson

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Denne paien er dessuten raskere å lage enn mange andre. Den tar bare en drøy halvtime fra du starter til maten er ferdig. Med på kjøpet får du virkelig god smak.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl