Hvit Herregårdsgløgg

Hvit Herregårdsgløgg (13100) er fremstilt av hvitvin aromatisert med en rekke krydder. Hovedkrydderet er ekte ceylon-kanel. I tillegg finnes krydder som pomerans, ingefær, kardemomme og nellik. Den har en smaksrik og vinøs karakter, med en frisk sitruspr
19 November 1998 - 15:30

Hvit Herregårdsgløgg anbefales laget på tradisjonelt gløggvis, forsiktig oppvarmet og servert i krus med hakkede mandler og rosiner, eller små eplebiter. Som et friskt alternativ kan den serveres godt avkjølt med isbiter, gjerne med en strimmel appelsinskall og et mynteblad som garnityr.

Hvitvinsgløgg har vært på det svenske markedet siden 1992 og gjort stor suksess. I historisk perspektiv er hvit gløgg ikke noe nytt fenomen, fra begynnelsen av var faktisk gløggen hvit. Allerede i Gustav Vasas tid laget man gløgg på rhinsk hvitvin, honning og krydder.

Ordet gløgg kommer av "glødga" som igjen er en oversetting av det franske ordet "brulôt". "Brulôt" beskriver måten man før i tiden smeltet sukkeret over gryten og lot det dryppe ned i en blanding av sprit og vin. I dag er gløgg en krydret og sukret vin som varmes opp, og som kan forsterkes med alkohol etter smak. Gløgg er en nær slektning av den tyske og østerrikske Glühwein.

Gløgg er ingen nymotens drikk, og selv om den nærmest er en svensk nasjonal-juledrikk, er søtet, krydret vin eldre enn som så. Vi vet at både grekere og romere brukte å krydre vinen med forskjellige kryddere; de varmet og søtet den med honning. Blant krydderne brukte de kvae, sederspon, furunål, myrt, bitre mandler, kardemomme, safran, fiolrot, myrra og ingefær. Krydderne ble brukt for å gjøre den sure vinen god og lettdrikkelig, samtidig som vinen ikke skulle bli ødelagt under lagring.

De svenske kokebøkene på 1800-tallet har mange oppskrifter på gløgg, laget på brennevin, cognac, portvin, rom eller rødvin og hvitvin. I 1870 forekom ordet gløgg for første gang i kokeboken "Jac. D. Leufvenmarks handbok", med oppskrifter på Brulôt, Brulôt-gløgg, Vanlig gløgg og Katarrh-gløgg. Leufvenmarks mest eksklusive oppskrift var Brulôt; en sølvskål ble fylt med en riktig fin cognac, og blandet med en håndfull dessertrosiner og en håndfull krakkmandler, i tillegg hadde man i et par biter fin kanel, et par biter kardemomme og noen kryddernelliker. Sukkeret ble antent og ved servering blandet man i en halv flaske champagne!

I våre dager brukes helst krydder som ingefær, kardemomme, kanel, nellik, muskat, sukker, mandel og rosin, sammen med rødvin, hvitvin og/eller brennevin etter valg.

I anledning lanseringen av en hvitvinsgløgg har Arcis Produkter valgt å døpe om Gløgg til Rød Herregårdsgløgg (6733). Den er fremstilt av rødvin aromatisert med en rekke krydder. Hovedkrydderet er ekte ceylon-kanel. I tillegg finnes krydder som nellik, ingefær og kardemomme. Sammen med tørket frukt og en underliggende vinøs karakter gjør disse krydderne Rød Herregårdsgløgg til et godt sammensatt produkt. Rød Herregårdsgløgg har en balansert sødme mot en frisk, behagelig bitterhet i ettersmaken.

Rød Herregårdsgløgg lages på vanlig måte forsiktig oppvarmet og servert i krus med rosiner og hakkede mandler. Et godt tips er å marinere rosinene i litt rom på forhånd.
19.12.98

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».