Drikke
Hvor tørt er tørr?

Alsace-produsentene må nå tilpasse seg EU-reglene også på etiketten. For å gjøre det enklere for forbrukeren, men vil de lykkes?
27 Mai 2015 - 11:40

Det betyr at viner som er EU-tørre, altså med mindre enn 4 gram restsukker, må fra 2016-årgangen merkes med «sec» eller «dry», ifølge Jérôme Bauer, sjef for Alsaces vinprodusenter (AVA).

I Alsace dyrkes mange ulike typer druer, med ulik syre- og sødmestruktur, men loven blir lik for alle. En vin er ikke EU-tørr med mindre den har under 4 gram restsukker.

Unntaket fra regelen

Det betyr at en tørr vin som Weinbach Riesling Grand Cru Schlossberg 2013 med drøyt 5 gram restsukker fra 2016 ikke lenger er tørr. Noe som illustrerer hvor meningsløst det kan være med en så strengt fastsatt grense.

Denne Alsace-produsenten bryr seg ikke om trender

I dag er Alsace og andre områder, blant andre Tyskland, unntatt fra regelen, ved at restsukker ses i forhold til syre. Dette unntaket tillater nemlig at en vin er tørr selv med 9 gram restsukker så lenge syren er minst 7 gram. Noe som rent vinproduksjonsmessig er en god rettleder, men som for forbruker er umulig å forholde seg til.

Misvisende

Målet er nemlig ifølge Alsaces vinmyndigheter å gi forbrukeren en tydeligere indikasjon på hvilken type vin det er snakk om. Mye av den billigere Alsace-vinen har til dels mye restsødme, uten at det kan leses på etiketten.

Og denne produsenten har slåss mot for mye sødme lenge

Håpet er at salget skal øke. Alsace taper nemlig terreng i mange markeder. På Vinmonopolet gikk salget av hvitvin fra Alsace ned med 16,7 prosent i årets første fire måneder sammenlignet med året før.

Men betegnelsen «sec» er noe misvisende all den tid den brukes om halvtørre viner i eksempelvis Champagne. Der kvalifiserer 4 gram for den aller tørreste kategorien, extra brut. Og «dry» i proseccosammenheng er ikke spesielt tørt.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.