Et av de sterkeste italienske merkenavnene innen vin er blitt helamerikansk. Gigantselskapet Constellation har kjøpt resten av Ruffino for 50 millioner euro (ca 400 millioner kroner), skriver Adresseavisen.
I kjøpet av de gjenstående 50,1 prosent av aksjene fra MPF International inngår en gjeldspost på 55 millioner euro. Det betyr at hele Ruffino-selskapet er priset til drøyt 1,6 milliarder kroner.
Kjøpet inkluderer firmaets vinanlegg i Toscana og vel 600 hekter med vinmarker. Nåværende sjef for Ruffino, Adolfo Folonari, overlater sjefsstolen til Sandro Sartor fra Diageo Italia. Folonari vil fortsette i Ruffino-styret inntil videre.
Ruffino har historie tilbake til 1877, og har i mange generasjoner vært et av de mest kjente italienske vinmerker, både i Europa og i USA. Ikke minst ble selskapet kjent for sine bastkledte flasker med chiantivin. I dag er firmaet like kjent for sine superviner Riserva Ducale, Lumina og Modus.
Ifølge opplysninger fra selskapet har Ruffino i år en salgsøkning på ni prosent. Selskapet har nylig lansert sin første musserende, en Ruffino Prosecco.
Adolfo Folonari uttaler at han føler seg trygg på at Constellation svil forvalte Ruffinos ikon-viner på en god måte, slik selskapet tidligere har tatt godt vare på Robert Mondavi-vinene etter oppkjøp.
Ruffino regnes blant Constellations 19 «focus brands», som står for størsteparten av fortjenesten når det gjelder vin- og spritsalg i USA. Ruffino produserer rundt 1,3 millioner kasser årlig, og rundt 50 prosent av dette selges allerede i USA.