K på Højbro Plads

Dersom du vil drikke cocktails i København, er det et sted du bør gjøre det. Et steinkast fra den folksomme Højbro Plads ligger cocktailbaren med det enkle navnet "K". I følge Kirsten, innehaveren, er dette stedet man bør oppsøke for cocktails laget med "
06 Juli 2006 - 09:38

K byr på et paradoks. På den ene siden er baren trendy og urban, slik du gjerne forventer at en cocktailbar skal være. Interiøret er stilig og til en viss grad minimalistisk. Baren består av en blanding av sorte og koksgrå mosaikkfliser, som matches med barkrakker i sort skinn og stål. Dette er en røff og maskulin miks som, i tillegg til det mørke, skipsdekk-lignede tregulvet, står i kontrast til de hvitmalte veggene. Anlegget spiller myk og behagelig chill-out musikk fra britiske Zero 7, og det velkledde, 30-something klientellet prater dempet.

På den andre siden er K et hjemmekoselig sted, hvor du kan trekke beina opp i den hvite sofaen som er fylt med myke, store puter. På de hvite veggene henger kunst i enkle sorte rammer, og i vinduskarmen ved utgangsdøra står en krukke i kinesisk porselen med friske orkideer i. På de mørke tregulvene ligger orientalske tepper i varme farger, og på bordene, på baren og i vinduskarmene står det levende lys. Alt dette er detaljer som understreker det minimalsistiske interiøret, samtidig som det myker opp stilen og gjør atmosfæren lun. Kirsten forteller at flere av hennes bekjente mener baren ligner hennes eget hjem.
- Jeg har famlet meg frem med innredningen, men har hele tiden fulgt mine instinkter, forteller hun.

Kirsten har jobbet i bransjen i mange år, og savnet et sted hvor man kunne få riktige cocktails i København. Standarden på bartendere i Danmark mener hun er meget lav - nesten ikke eksisterende. Etter å ha besøkt mange spennende barer i Japan, det boomende barmiljøet i London, og barer i Barcelona, hvor kvalitetsnivået på aktive bartendere etter hennes mening er forbløffende høy, gjenfant hun gleden ved faget sitt.

Hun ble tilbudt de fantastiske lokalene som nå er K bar;
- Tvilen om å starte egen cocktailbar var plutselig borte, og beslutningen, som har vært underveis i lang tid, ble tatt. Navnet K er for øvrig resultatet av en lang diskusjon, forteller Kirsten. K endte opp som en flott logo som står for mitt navn Kirsten, kunst, kaffe og kocktails!

Kveldens betjening, som er kledd i sine egne klær og ikke anonyme jobbuniformer, er hyggelig og imøtekommende når vi ber om noe å drikke. Fra plassen vår ved den lave bardisken har vi godt overblikk over det enorme utvalget av sprit, blandevarer og garnityr som står utover disken og benken bak. Kirsten forklarer utvalget med at hun nok er en "fagidiot" som krever kvalitet og variasjon i sine cocktails. Flaskeutstillingen kan virke noe rotete, men for vår del forsterker det følelsen av å være hjemme på besøk hos noen.

Menyen på K er variert og spennende. I tillegg til alt som trengs for å lage cocktails, longdrinks og martinier, kan du også få champagne til godt over 2000 danske kroner, vin, øl, kaffe, te og flere ulike typer fruktjuice. Prisnivået er godt overkommelig. Kirsten har vunnet en del premier i drinkmiksingskonkurranser, og pokalene står utstilt til alles påsyn.
- Det skaper litt snakk og oppmerksomhet, forteller hun med et smil.
Etter undertegnedes mening, kjennes det dessuten godt på drinkene! Eplemartinien er spennende og frisk, mens Bloody Mary'en, som lages fra bunnen av, er mektig som et helt måltid. Er du lysten på noe å bite i, kan du velge snacks fra menyen. De salte og ristede macadamianøttene er nydelige!

Kirsten kan fortelle at de mest populære drinkene hos K bar er de klassiske Mojito og Cosmopolitan, samt spennende Blueberry Capirinha (blåbær, rørsukker, lime og cachaca), K bars Banana Daiquiri (bananer, ingefær, sirup, bananlikør, sour mix og mørk rom) og Chocoloco (vodka, Bailey's, amaretto og sjokomintsirup). Sistnevnte hentet inn sølvmedalje i danmarksmesterskapet for noen år siden. Sin egen favoritt laget hun til SAS Royal Hotels 40 års jubileum da hun jobbet der. Hotellet og interiøret er tegnet av den berømte arkitekten Arne Jacobsen;
- Jeg fant ut at hans logo var "AJ", og kalte cocktailen det samme. Den inneholder appelsinvodka, triple sec, sour mix, fire dråper grønn crème de menthe og litt champagne.

- Jeg synes mitt publikum er meget blandet både i forhold til alder og type mennesker, men vi har nok alle det til felles at vi gjerne vil løfte hverdagen litt!
Det må vel være et godt argument for å besøke Kirsten og K bar ved neste Københavntur.

Adresse: Ved Stranden 20, tlf: +45 33 91 92 22
For mer informasjon: www.k-bar.dk

Tekst: Astrid Hagen
Foto: Maria P

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske