Klager Tine inn for Forbrukerombudet

- Villeder melkekjøperne, mener Miljøpartiet.
Redaksjonen
07 September 2010 - 20:05

Tine bruker i disse dager ti millioner kroner på sin største profileringskampanje siden selskapet skiftet navn til Tine i 1992.

«Vi gjør alt for at kuene skal trives. Sånt blir det god melk av», skryter Tine i sin ferske reklamefilm der snakkende kuer blir intervjuet om hvor godt de trives i norsk melkeproduksjon, skriver Aftenposten.no.

Men reklamer er laget for å villede forbrukerne om norske melkekyrs levekår, mener Miljøpartiet De Grønne. Partiet har klagd Tines reklamefilmer inn for Forbrukerombudet.

I reklamen sier Tine at kyrne deres går ute åtte uker i året. Det vises bilder av kuer og kalver som springer rundt på gresset.

«I den grad forbrukere sitter igjen med et inntrykk av at norske melkekyr stort sett går fritt, er reklamen «egnet til vesentlig å endre forbrukernes økonomiske atferd slik at de treffer beslutninger de ellers ikke ville ha truffet».  Vi mener forbrukere som vanligvis ville etterspurt økologisk melk, kan bli forvirret og lurt til å tro at konvensjonell melk er vel så bra for dyrene som økologisk melk.» skriver Miljøpartiet i klagen som er sendt til Forbrukerombudet.

De peker også på at kuene i reklamen går ute sammen med kalver, noe vanlige melkekyr ikke gjør i virkeligheten.

Tine mener de har solid dokumentasjon for reklamekampanjen der de fokuserer på lykkelige kuer.

- Det er ikke slik at vi har laget denne kampanjen på en halv dag. Dette har vi tenkt grundig gjennom og den er basert på et omfattende faktagrunnlag. Vi vil vise at norske kuer er i verdenstoppen når det gjelder helse og at norsk melk har svært god kvalitet, sier Tines kommunikasjonssjef Lars Galtung til Aftenposten.no.

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?
+
Godbiter i pollisten

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?

Ja, det er et dristig påfunn som fortjener oppmerksomhet fordi kvaliteten er av en annen verden.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol
+
Ukens vin

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol

Med 12 prosent er denne rødvinen beviset at også varmklima-vinområder kan lage en vin med både kraft og friskhet.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

La deg inspirere til å bli lefsebaker
Guide

La deg inspirere til å bli lefsebaker

Du trenger bare en steketakke og disse oppskriftene for å komme i gang.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?
+
Godbiter i pollisten

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?

Ja, det er et dristig påfunn som fortjener oppmerksomhet fordi kvaliteten er av en annen verden.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Beste langhe nebbiolo, like bra som barolo, til halve prisen
+
Godbiter i pollisten

Beste langhe nebbiolo, like bra som barolo, til halve prisen

Når du ikke har råd til barolo eller ikke orker å vente til den blir drikkeklar, er dette et veldig godt alternativ – signert en av de beste.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

37 år gammel hvitvin til uvirkelig pris
+
Ukens vin

37 år gammel hvitvin til uvirkelig pris

Eller en 16 år gammel merlot til samme pris – begge kommer med en spesiell historie.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Prøv denne kyllingsuppen med indisk vri
Dagens rett

Prøv denne kyllingsuppen med indisk vri

Denne suppeoppskriften med masse smak og krydder er perfekt nå som høstmørket er på sitt mørkeste.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol
+
Ukens vin

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol

Med 12 prosent er denne rødvinen beviset at også varmklima-vinområder kan lage en vin med både kraft og friskhet.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her