Måltid nummer to snart klar

Det norske måltid skal i år kåres for andre gang, og alle fylker er med.
09 Juni 2009 - 10:29

Det var Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk som erklærte Det Norske Måltid 2009 for offisielt åpnet under et arrangement i Oslo på fredag. Dermed er kampen i gang om å levere beste råvare fra sjø og land - i tillegg til beste ferdigvare, fra norske kokkemestere, bønder og fiskere. Fra hvert av de 18 fylkene utenom Oslo blir det samlet inn og bedømt råvarer fra land, råvarer fra sjø og matprodukter. Til sammen skal 54 fylkesvinnere konkurrere om tre landsvinnertitler.

Vinnerne fra 2008 kamskjell fra Frøya, ytrefilet av rein fra Finnmark og Grotteost fra Hitra kan i år få konkurranse av nye og smaksrike produkter fra dette langstrakte landet.

Og Brekk har tro på konkurranseinstinktet dette vekker: - Med sine konkurranser i alle landets fylker om beste råvare og beste produkt er prosjektet Det Norske Måltid etter min mening en sterk bidragsyter til å synliggjøre kvalitetene ved norsk mat fra jord og fjord, ikke minst for turistene som gjester landet vårt.

Denne rieslingen er sykt billig

For denne flasken som koster 179,90, inneholder biodynamisk dyrkede druer fra toppvinmarker, er så bærekraftig den kan bli, og er signert en rieslingmagiker.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

Det er 1. mai, og en skinkestek med sprø svor og spennende tilbehør er dagen verdig.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.