Markedet for Cognac økte i 2004

I løpet av 2004 er salget av cognac økt til 378 110 hl, noe som tilsier en økning på 6,1 prosent (+ 21 780 hl) fra 2003, og 10,0 prosent (+34 355 hl) fra 2002.
04 Mars 2005 - 02:00

Dette salget tilsvarer 135 millioner flasker, som er det beste salget som har vært gjennom de siste 14 årene. Verdiøkningen på salget har derimot, grunnet svak dollarkurs, kun økt med 0,9 prosent.

Salget av cognac er i hovedsak i 3 store geografiske områder.

-Nord-, Sør- og Mellom-Amerika (38,7%)
-Europa (39,8%)
-Asia (19,1%)

Det er vel verdt å merke seg at eksporten for 2004 til de amerikanske landene er 2,7 ganger så stor som i 1993. Den prosentvise økningen i markedet er på 1,1 prosent. USA er fremdeles det største markedet for cognac med 137 924 hl i 2004 (+0,3 prosent).

Salget i Europa har økt betraktelig det siste året - hele 7,0 prosent i forhold til 2003. Storbritannia, Frankrike og Tyskland er de viktigste markedene med 77 678 hl, mens eksporten til Skandinavia har hatt en pen økning med 4,6% til 31 123 hl.

Salg per kategori
Det er i 2004 en gledelig økning i alle segmentene innen cognac, men det er en større økning innen høykvalitets cognac. Det er også verdt å merke seg skiftet hos konsumentene i de amerikanske landene mot cognac av høyere kvalitet.

-VS, 3 stjerner og liknende (209 975 hl/55,5% av markedet)
Global økning på 2,4 prosent takket være en økning på det europeiske markedet med 7,1 prosent. De amerikanske landene har hatt en svak tilbakegang (-1,4 prosent) mens Asia har hatt en tilbakegang på 35,4 prosent dog på et mye mindre volum.

-VSOP og liknende (130 164 hl/34,4% av markedet)
Global økning med 9,4 prosent. Amerikanske land +7,3 prosent, Europa +5,7prosent og Asia +14,5prosent.

-Napoléon, XO, Extra og annen svært høy kvalitet (37 971 hl /10,1 % av markedet)
En svært god økning globalt med +17,5 prosent. Amerikanske land +19,3 prosent, Europa +10,4 prosent og Asia +24,2 prosent.

-Bulk
Bulk salg representerer 32 777hl, eller 8,7 prosent, av salget i 2004.

Kilde: Vitisphere.com

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.