Melker Andersson inntar Oslo

Restauranthuset Oro har inngått en eksklusiv samarbeidsavtale med den prisbelønnede svenske matinnovatøren Melker Andersson om etableringen av Smak av Oro.
14 November 2006 - 10:21

Smak av Oro kombinerer gourmetrestaurantenes kvalitetskjøkken med tapasbarenes uformelle atmosfære. Smak av Oro åpner offisielt dørene i Tordenskioldsgate 6 onsdag 22. november, men fagpressen inviteres til forhåndssmaking torsdag 16. november klokken 15:30-17:30.

- Oslo er en av de mest interessante restaurantbyene i Europa for tiden og med Smak av Oro realiserer jeg en gammel drøm: Å starte en nyskapende restaurant utenfor Stockholm. Jeg ser derfor frem til å vise frem hva vi har fått til på Smak av Oro sammen med Harald Berger og resten av Oro-teamet, sier Melker Andersson.

Andersson er en av Sverige mest profilerte kokker og eier de velrenommerte restaurantene Kungsholmen, Grill, Fyran, Restaurangen og Fredsgatan 12 i Stockholm. Han har vunnet en rekke internasjonale priser som sølvmedalje i Bocuse d'Or og Gastronomiska Akademiens guldmedalj og var medlem av det svenske kokkelandslaget i 1992-1996. Andersson var også frontfigur for tv-serien Melkers Krogakut, Sveriges versjon av Gordon Ramsays Kitchen Nightmares, og ga ut tre kokebøker i 2006.

Smak av Oro bygger på Andersons Restaurangen, og har fått sitt navn fra den unike menyen. Du velger rettene fra en smaksliste, for eksempel koriander eller chili, og smårettene tilberedes deretter. Samtidig skal det tilhørende vinfølget være tilpasset de valgte smakene, men ofte i overraskende kombinasjoner. Smakskonseptet går også igjen i baren som har tilgang på full vinkjeller og et utvidet antall viner i størrelsene glass og smak. Full valgfrihet er en del av konseptet, både når det gjelder antall retter eller tid på døgnet.

- Vi er svært glade for å få jobbe sammen med Melker og ser frem til å utfordre smaksløkene til våre gjester. Vi har også utviklet en skreddersydd musikkprofil som vil bli oppdatert av kjente utenlandske DJs gjennom året. Med Smak av Oro vil Oro fremstå som et helaftens restauranthus med gourmetrestaurant, en mer uformell konseptrestaurant, samt bar og lounge, sier kjøkkensjef og daglig leder, Harald Berger, ved Oro.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske