Nordens beste unge barista

17 år gamle Jonathan Kolbu stakk av med seieren for Finland i helgens Nordic Barista Cup.
21 September 2010 - 15:29

Lørdag stilte fem elever ved kokkelinjen på Vestby videregående skole, opp til konkurranse i en helt annen disiplin enn hva de er vant til til daglig, og det var Jonathan Kolbu som førte stolte familietradisjoner videre ved å vinne konkurransen for det finske laget.

Landslag lærer opp unge kokker
Under Nordic Barista Cup som ble avholdt på Spikerboks i Oslo forrige uke, var nemlig en av de ni konkurranseelementene at hvert av de nordiske baristalandslagene skulle trene opp hver sin kokkeelev i kunsten å være barista.

Med bare noen få timer til rådighet skulle landslagene forberede elevene til en konkurranse på lik linje med de som de profesjonelle baristaene gjennomgår i verdensmesterskapet.

I løpet av 10 minutter skulle hver enkelt holde en presentasjon av så vel kaffen de brukte, servere to espresso, en cappuccino og en valgfri signaturdrikk med base i kaffe.

Finsk seier
I det som av dommerene ble karakterisert som en meget tett konkurranse, var det til slutt Jonathan Kolbu som gikk av med seieren for Finland, tett fulgt av Linn Maren Jensen for Sverige og Håkon Aleksander Holløkken som representerte Island.

Kolbu har litt å slekte på når det gjelder baristakunsten, for hans eldre bror Christopher Kolbu, vant nemlig NM i baristakunst i 2008.

- Det har ikke blitt så mye tid til å forberede seg noe særlig mer enn den tiden vi har hatt sammen med baristalandslagene, men finnene har tatt veldig godt vare på meg, sier Kolbu.

- Vår del av konkurransen kan jo også bli veldig avgjørende i den totale konkurransen da vi kan få maksimalt 135 poeng her. Når det er 299 poeng som er maksimal poengscore er det litt nervepirrende å tenke på, fortsetter han.

Under selve konkurransen fremviste Kolbu en ro og ekspertise som imponerte selv de erfarne baristaene. Med en signaturdrikk laget på en kaffe med tydelig grapefruktkarakter, tilsatt ferskpresset grapefruktjuice samt en sukkerløsning laget på brunt sukker, kunne han sikre sieren for det finske laget.

Spennende dager
De fem elevene fra Vestby videregående skole går alle på kokk- og servitørlinjen, men var svært ivrige etter å delta i denne annerledes konkurransen.

- Dette har vært noen utrolig spennende dager, og vi har lært utrolig mye, sier Aleksander Holløkken til Apéritif.

- Jeg kan godt tenke meg å jobbe som barista i fremtiden, fortsetter han.

Det er ikke bare kokkeelevene som synes det har vært spennende, for baristalandslagene har også satt pris på dette nye elementet ved konkurransen.

- De har vist et fantastisk engasjement og ståpåvilje hele veien, og det har vært lærerikt for oss også å jobbe sammen med dem, sier Oda Misje Haug fra det Norske Baristalandslaget til Apéritif.

De fem som deltok fra Vestby VGS under NBC 2010 var:
• Esther Louise Lefstad for Danmark
• Jonathan Kolbu for Finland
• Christopher Norlund for Norge
• Linn Maren Jensen for Sverige
• Håkon Aleksander Holløkken for Island

Til venstre i bildet: Hilde Johansen, reserve under mesterkapet.

Foto: Gaute Gusrud
Illustrasjonsfoto: Opplysningskontoret for meieriprodukter

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før