Norge taper milliarder på rekordstor harryhandel

Går glipp av store skatteinntekter og mange arbeidsplasser, mener Virke.
08 Mars 2012 - 15:14

Nordmenn handlet for 11,5 milliarder kroner på dagsturer til utlandet i 2011. Det er ni prosent mer enn i året før, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

52 prosent av grensehandelen skjer i Strømstad–Svinesund-området. Charlottenberg står for 19 prosent, mens handlestedene i resten av Sverige står for 23 prosent. Det betyr at 94 prosent av den norske grensehandelen skjer i Sverige, ifølge SSB.

LES OGSÅ: Ny rekord for grensehandelen

- En grensehandel på 11,5 milliarder kroner har store konsekvenser for handelen, leverandørene og landbruket. Norske arbeidsplasser forsvinner på grunn av feilslått landbruks- og avgiftspolitikk, sier Thomas Angell, direktør i Virke Handel til dn.no.

Virke mener at grensehandelen koster Norge minst 10.000 arbeidsplasser. Organisasjonens anslag viser at rundt seks prosent av norsk dagligvare- og drikkevarehandel er flyttet over grensen til Sverige.

Fra dagens undersøkelse startet i 2004, har grensehandelen økt med 30 prosent. Antall dagsturer har i samme periode økt med åtte prosent, ifølge SSB.

Virkes beregninger viser at den enorme grensehandelen i fjor førte til at Norge gikk glipp av minst 2,5 milliarder kroner i skatter og avgifter.

LES OGSÅ: Ølsmuglerne setter rekord

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.