Norske delikatesser til Berlin

En gruppe norske firmaer går nå sammen om å komme inn på det tyske delikatesse -markedet. Gjennom flere års deltagelse på matmessen Grüne Woche i Berlin har de fått god respons på produktene. Nå er planen er å etablere en norsk delikatesseforretning i Ber
Redaksjonen
19 Januar 2006 - 10:32

Firmaene som står bak nå i starten er Mikals Laks, Fatland Jæren og en større aktør på fiskesiden. Alle med base i Rogaland.

Satsing på premiumssegmentet
- Hovedutfordringene for de norske bedriftene er rammebetingelser og høyt kostnadsnivå i Norge. Løsningen er å satse på premiumsegmentet med høy kvalitet og et eksklusivt konsept. For å komme inn på det harde tyske markedet kreves kostnadseffektivitet. Firmaene står sterkere ved å samarbeide om felles løsninger for logistikk, salg og markedsføring, sier prosjektleder Jan Mykleset fra Innovasjon Norge i Tyskland.

Innovasjon Norge gjør markedsundersøkelser og hjelper bedriftene med inngangsstrategien.

Konseptet for Berlin består av bistro og delikatesseforretning. Bistroen skal gjøre kundene kjent med de norske produktene slik at de i neste omgang handler med seg varene hjem. Forretningen kan være først skritt for å komme inn på et større marked. Rogalandsbedriftene ønsker å åpne denne markedskanalen også for andre norske bedrifter.

Test i delikatesseforretning
Som ledd i undersøkelsene ble det lørdag 14. januar gjennomførte en produktdemonstrasjon hos Frischeparadies Lindenberg, en av de beste delikatesseforretningene i Berlin. Dette er en møteplass for restaurantbransjen, hobbykokker og andre spesielt matinteresserte.

Slike fagfolk vil være potensielle kunder for den planlagte delikatesseforretningen.

Tilbakemeldingene på produktene marinert fårefilet, fenalår, kveite, røkelaks, varmrøkt laks og laks marinert med akevitt var veldig positive. Særlig godt likt ble den spesielle og intensive smaken på norsk lam som er helt nytt for tyskerne.

- Den endelige beslutning om å etablere delikatesseforretningen er ikke tatt. Det vil de neste måneders undersøkelser og forberedelser vise. Et naturlig mål er imidlertid å åpne dørene før neste julehandel starter, sier Terje Wester som er daglig leder hos Fatland Jæren.

Krevende marked
Jan Mykleset fra Innovasjon Norge understreker at eksport til det tyske markedet er meget krevende. For ikke å "trå feil" må man gjøre grundige forberedelser samt ha tilstrekkelig ressurser og kompetanse. Langsiktighet i satsingen, tilstedeværelse i markedet samt å finne en betalingsvillig nisje er viktige elementer for å lykkes. Til tross for at dette burde være grunnleggende kunnskap undervurderer man ofte den harde konkurransen i det tyske markedet.

- Vi ser nå en økende interesse for det tyske markedet hos norske matfirmaer. Istedenfor mange enkeltfremstøt er det nå viktig å samle norske interesser for å etablere en slagkraftig satsing og enhetlig norsk profil i utlandet. Selv firmaer som er konkurrenter i Norge kan samarbeide ute. Spesielt for dette fremstøtet i Berlin er at landbruk og fiskerinæringen jobber sammen. På denne måten får landbruk hjelp av fiskenæringen som allerede er en del av det internasjonale markedet. Innovasjon Norge vil være en pådriver for å forene ressursene hos norske firmaer i arbeidet med det tyske markedet, forteller Mykleset.

Mat og reiseliv
I Tyskland har Norge allerede et svært godt image som reisemål og det finnes mange Norges-fan. Dette ønsker man også å benytte i markedsføringen av norsk mat. Koblingen mellom turisme og mat er i fokus for Norges deltagelse under Grüne Woche i Berlin i januar. Man ser også et potensiale for å selge Norge som kulinarisk reiselivsdestinasjon og Norges satsing på Geoturisme faller godt sammen med disse planer.

Forsiktig start
- Forretningskonseptet som firmaene planlegger i Berlin vil i første omgang ikke dreie seg om store volum. På sikt ønsker man imidlertid å kunne levere videre inn i det tyske markedet fra denne plattformen. Samtidig kan dette være en myk start på internasjonalisering for en del norske produsenter. Ved å lære fra erfaringer i utlandet hever man kompetansen i norske bedrifter. Man kan trekke lærdommen inn i produktutvikling, design og markedsplanlegging og på denne måten bli mer konkurransedyktige i det internasjonale markedet. Internasjonalisering innebærer også å møte internasjonal konkurranse på hjemmemarkedet, noe som vil være viktig for norsk landbruk i tiden fremover, avslutter Mykleset.

Kilde: Innovasjon Norge

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

En smak fra verdens mest unike vinområde
+
Godbiter i pollisten

En smak fra verdens mest unike vinområde

Fra Lisboas berømte kystlinje kommer noen av verdens mest lagringsdyktige viner laget i mikroantall, men også viner til priser som alle kan betale.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Basishyllas skjulte perle til 199,90
+
Ukens vin

Basishyllas skjulte perle til 199,90

Jeg har tidligere kalt denne vinen sykt billig og magi for en liten penge, og det er den fortsatt.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Michelin-guiden: Stjernedryss i Bergen

Som de to eneste nye Michelin-stjernene for Norge i 2025, er det stor stemning for Gaptrast og Omakase by Sergey Pak.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

Forsiden akkurat nå
En smak fra verdens mest unike vinområde
+
Godbiter i pollisten

En smak fra verdens mest unike vinområde

Fra Lisboas berømte kystlinje kommer noen av verdens mest lagringsdyktige viner laget i mikroantall, men også viner til priser som alle kan betale.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Basishyllas skjulte perle til 199,90
+
Ukens vin

Basishyllas skjulte perle til 199,90

Jeg har tidligere kalt denne vinen sykt billig og magi for en liten penge, og det er den fortsatt.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Skotte skaper magi i «ukjent» spansk vinområde
+
Godbiter i pollisten

Skotte skaper magi i «ukjent» spansk vinområde

Master of Wine Norrel Robertson er mannen og vinene er nå tilgjengelig i Norge.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Skalldyrfest eller bare fisk til middag? Her er vinen du vil drikke
+
Ukens vin

Skalldyrfest eller bare fisk til middag? Her er vinen du vil drikke

Denne alvarinho-klassikeren gjør jobben til så vel skalldyr som til mer eller mindre forseggjorte sjømatretter.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Hermetikken Årets restaurant i Norden for 2024

Stavangerrestauranten slo dermed ut sterke finalister fra hele Norden.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Michelin-guiden: Stjernedryss i Bergen

Som de to eneste nye Michelin-stjernene for Norge i 2025, er det stor stemning for Gaptrast og Omakase by Sergey Pak.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her