Nyttårsmenyer i fleng

Her får du hele tre nyttårsmenyer å velge blant, tester av champagne med og uten årgang, musserende vin for slankere lommebøker og masse stoff om cognac og sigar.
30 Desember 2002 - 13:13

Lettlaget nyttårsmeny
Apéritif foreslår en lettlaget nyttårsmeny med ingredienser som du får tak i så å si overalt. Vinene er hovedsaklig plukket fra polets basisutvalg og bør derfor være lett tilgjengelige.
Fritt valg på øverste hylle
Stor test av årgangschampagne
Apéritif har testet i alt 33 forskjellige vintage champagner fra årgangene 1997 og tilbake til 1988. Og så mange årgangschampagner av svært høy kvalitet som er i salg nå, bør få en hver av oss til å vurdere om vi har sikret oss nok av disse godbitene.

Billige eller dyre bobler?
Det beste innen bobler som er den foretrukne salutten til det nye året, heter uomtvistelig champagne. Men ikke alltid tillater budsjettet oppimot tre hundrelapper for en flaske. Vi gir deg imidlertid forslag tilpasset din økonomi enten den er anstrengt eller romslig.
En smakfull nyttårsfeiring med deilig kalvekjøtt
En alternativ nyttårsmeny serveres deg som er ekstra glad i kjøtt, og ikke minst det delikate kalvekjøttet. Vi gir deg her to ulike tre-retters menyer for den forestående nyttårsaften, oppskrifter som garantert vil begeistre smaksløkene til de du er glad i. Selvfølgelig får du også forslag til hva du skal drikke til.

Pangstart for nyttårsfesten
Hva skal du servere gjestene når de strømmer inn døra? En velkomstdrink eller kanskje noe mye enklere; en bowle som du gjør klar på forhånd og som de nyankomne selv forsyner seg av. Blir det bare deg og et par venner, har også vi supre oppskrifter på noe varmt med noe godt i. Det smaker ekstra godt når gradestokken viser tosifret minus.

Dagens rett for hele juletiden
Redaksjonen tar en velfortjent ferie, men vi har selvsagt laget ferdig Dagens rett hver dag frem til 2. januar. Riktig nok ikke som middager som står oppvarmingsklare i kjøleskapet, men like fullt til glede for deg som står fast for ideer til varierte retter i dagene fremover.

Mange tester av cognac, armagnac og brandy
Her finner du tester av både VS, VSOP og XO blant cognacene slik at du kan velge det beste også slik at lommeboka ikke er helt tom etter at du har besøkt polet. Også armagnac og brandy hjelper vi deg med.

Tester av sigarer
Tar du deg en sigar når klokka nærmer seg tolv, må du sørge for at det er en skikkelig god en som du kan nyte mer enn det første kvarteret ut i det nye året. Apéritif har flere tester som hjelper deg med innkjøpet og forteller deg også hva som passer best til av det sterke slaget.

Stor test av champagne uten årgang
En tørr champagne av typen non vintage, altså uten årgang, møter knapt konkurranse om tittelen den perfekte aperitiff. Men mange champagner i denne kategorien er også flotte til mat. Årets test av i alt 43 representanter for denne kategorien avslører ikke bare et bredt utvalg men også jevnt over høy kvalitet.

Musserende vin
Apéritif har også testet musserende vin fra flere forkjellige land. Alle testene finner du selvsagt på våre sider, men her gir vi deg linker direkte tilApéritifs Polliste hvor du finner alt:
Frankrike - musserende vin
Frankrike - Loire

Spania

Tyskland

Østerrike

Musserende fruktvin

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink