Drikke
Oslos første øl-take away
Foto: (Julie H. Amundsen)

Oslos første øl-take away

Growleriet er først ute i Oslo med en økende internasjonal trend. Nemlig at du kan hente fersk øl på toliters glassflasker og ta med hjem, i parken eller på stranda.
06 Juni 2016 - 18:55

Du betaler 200-250 kroner for to liter øl og 100 kroner for flasken som du kan fylle opp igjen og igjen.

-Ikke bare er det veldig miljøvennlig, og en veldig fin sosial side ved dette, men aller viktigst er at du får helt nybrygget øl, og bedre enn det kan det ikke bli, lover de tre karene bak Growleriet og Little Brother Bryggeri: Cameron Manson (lillebror, th i bildet over), Andrew Manson (storebror, tv) og Lachlan McLeod (i midten).

Growleriet som ligger i Seilduksgata 26 på Løkka i Oslo åpner 1. juni og vil ha åpent fra onsdag til lørdag.

Foto: Julie H. Amundsen

Growler er navnet på de brune toliters flaskene som er selve basisen i konseptet. Growlers er mye brukt i USA og etter hvert også England. Først ut i Norge var Voss Bryggeri og dernest Lindheim på Gvarv. Også i Bryn og Bergen finnes det slike ølutsalg.

Det finnes mange ulike typer størrelser av disse glassflaskene. Men tolitere er det de har landet på her i Norge. Det er en gammel og velutprøvd ide, både fra øl- og fra vinverdenen, hvor publikum dro rett til produsenten for å kjøpe drikke i bulk.

For å sikre maksimal kvalitet blir kunden bedt om å vaske ølkagga mellom  hver hver tapping. -Før vi fyller opp på ny, renser vi den med spesielle midler for å unngå at gjærrester eller smaksstoffer sitter igjen etter forrige øl, understreker Lachlan. Men det nytter ikke å komme med en uvasket kagge rett fra grillparty i Birkelunden. Da blir du nok bedt om å kjøpe en ny flaske eller komme tilbake.

Navnet skal growlerne ha fått etter lyden som oppstår når flaskene fylles. Omtrent som sangteknikken med samme navn, kjent fra black metal.

Det mørkeste på Growleriet er imidlertid flaskene. Interiøret er av lys finer og er designet av Andrew som også lager alt av etiketter for Little Brother Bryggeri. Han står også bak lampene som er laget av keykegs som er engangsfatene alle småbryggerier benytter seg av.

Growleriet er ikke bare tenkt som utsalgssted for ølet som Little Brother lager. Det er nemlig Norges minste bryggeri med en kapasitet på 2500 liter i måneden. Hver batch er på 90 liter – altså bare litt mer enn hva landets mange hjemmebryggere opererer med.

Growleriet er finansiert gjennom crowdfunding. Seks av de ti linjene er leaset av andre bryggerier. Det betyr at du til enhver tid kan fylle mange forskjellige øltyper. De seks bryggeriene er Nøisom, Amundsen, Eiker, 7 Fjell, Qvart og Skifjorden. Det ølene har til felles er at de holder butikkstyrke.

Lampene er laget av brukte keykegs. Foto: Julie H. Amundsen

-For å ha øl til butikken har vi laget en ny rekke med øl at typen session-øl, med lavere alkohol, sier Lachlan som understreker at de fortsetter å brygge sterkere øl også for salg gjennom Vinmonopolet og til serveringssteder.

-Vi følger med på Untappd og andre lister for å se hva folk liker og savner, sier Cameron.

Til sammen vil de ha et hundretalls forskjellige flaskeøl i hyllene i det som er Løkkas første rendyrkete ølbutikk. Utvalget skal dessuten tilpasses sesongen. I sommer blir det humlepreget øl og fruktøl. Til høsten mørkere saker.

I tillegg til 10 ulike øl på tapp finnes 100 ulike øl i flaske. Foto: Julie H. Amundsen

Ikke uventet kommer de tre australierne også til å importere en del flaskeøl fra Australia. –Og vi tenker også på å brygge øl i samarbeid med andre bryggerier, sier Lachlan.

Du får også alkoholfritt drikke på Growleriet. Little Brother lager to typer kaldbrygget kaffe, en med og en uten melk.

De 30-40 privatpersonene som er med på å finansiere 70 prosent av Growleriet får alle navnet og portrettet sitt «skåret» inn i interiøret.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink