Drikke
Pynter Norges mest solgte hvitvin

Amatørmaler Sidsel Wam Nilssen fra Drammen vant konkurransen om å gi Mosel-vinen Ars Vitis nytt motiv.
09 Juli 2014 - 11:52

Ars Vitis fra Moselland er Norges mest solgte hvitvin i flaske. Mye av suksessen ligger i flasken spesielle og lett gjenkjennelige utseende. Den har nemlig et malt motiv som synes gjennom flasken og den nesten transparente vinen. Lenge stod den lokale kunstneren Heinz Amez bak bildemotivene som byttes to ganger i året, men for sjette gang inviteres det til konkurranser hvor andre kunstnere får bryne seg.

Sykkelen gjorde utslaget

I fjor vant oslomannen Friede Støren Thanke med sitt forslag. Og i år altså Sidsel Wam Nilssen fra Drammen som har sendt inn forslag tre ganger før. Vinen med det nye motivet kommer i salg i mars neste år. Sentralt i briefingen er at det skal være et Mosel-landskap.

Sidsel som til daglig jobber som politiadvokat, fikk ideen om å introdusere en sykkel i motivet.

– Jeg så på bildene vi fikk tilsendt som inspirasjon, men syns det var noe som manglet. Det var bare landskap uten fokuspunkt. Jeg så på nettet og fant ut at det er mange fantastiske sykkelturer som går igjennom Mosedalen – så det ble mitt motiv, forteller Sidsel om vinnermaleriet sitt.

Bruker vin i malingen

De første Ars Vitis-flaskene ble lansert i 2000. Den lokale kunstneren og vinbonden Heinz Amez er mannen bak kunstflaskene, som til og med har endt opp som samleobjekter. Motivene henter han fra Mosel-dalen. Det som særpreger hans kunst er at han lot rieslingvin erstatte vann når han maler, og ett av kravene til de norske kunstnerne i konkurransen var nettopp at de skulle bruke denne spesielle teknikken som kalles vinorell.

– Å male med rieslingvin i stedet for vann blir litt annerledes, forteller vinneren Sidsel Wam Nilssen.

– Det oppleves som litt seigere fordi det er del sukker i det. Dessuten så må man være litt forsiktig med fargevalgene. Vinen er nemlig en tanke gul, så når jeg brukte blått måtte jeg passe på at det ikke ble for grønt.

– Vi fikk utrolig mange flotte bidrag til årets konkurranse og etter nøye vurdering satt vi igjen med fem finalister og flotte malerier fra amatørkunstnere over hele landet, sier Marianne Turpin fra Pernod Ricard Norway som importerer vinen til Norge.

Vinen med den norske kunsten vil bli solgt i hele Skandinavia, samt på Island og i Canada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.