Vinkelner
Sikret seg NM-seier på femte forsøk: Nå har han gull, to sølv og to bronse - i tillegg til nordisk mester
Foto: (Svein_Lindin/Norsk Vinkelnerforening)

Francesco Marzola er ikke bare årets dyktigste norske vinkelner, han har etablert seg i den historiske norske vinkelnereliten.
03 Februar 2020 - 17:17

Mens Francesco Marzola vasser i gull til daglig – han styrer en vinkjeller på 40.000 flasker med de fleste av verdens vinklenodier – tok det fire år før vinkelnergullet ble hans. Siden 2016 har han ikke ligget på latsiden, for han har allerede to sølv og to bronse i NM, i tillegg til at han ble nordisk vinkelnermester i 2018. Og altså har drømmejobben som vindirektør på Park Hotel Vossevangen som huser intet mindre enn Norges største vinkjeller.

Les om denne fantastiske vinskatten her

Alt dette er et resultat av hard og målbevisst jobbing. Francesco forteller at teoridelen av årets NM bestod av mange og detaljerte spørsmål med høy vanskelighetsgrad, men at han beholdt roen.

- Jeg har jobbet mer i dybden, både når det kommer til teori og praksis siden fjorårets mesterskap. Jeg har hatt god hjelp av at jeg tok Advanced sommelier i fjor høst, en eksamen jeg måtte forberede meg mye til, sier han og legger til:

- Jeg har også jobbet med å være så avslappet og naturlig i serviceoppgavene i konkurransen. Og det følte jeg at jeg mestret. Det ble min beste finale noen gang. Alt i alt hadde jeg en veldig god følelse etter finalen, jeg følte meg veldig avslappet hele veien, og det at jeg fikk meg en power nap før finalen, var kanskje det som hjalp.

Tre kjemper i toppen

Francesco tror likevel at det som var utslagsgivende for gullet, var at han gjorde det ekstra bra i semifinalen, og særlig at han «naila» osteoppgaven. Den bestod i å blindsmake fem blåmuggoster, beskrive ystemetoden og sette vin til.

På vei hjem til Voss dagen etter, forteller han at han er veldig lettet for at gullet er i boks. - Jeg følte et stadig større press siden jeg allerede hadde vunnet nordisk, sier han.

Men Francesco gir seg ikke med dette: – Jeg ønsker å prøve meg på flere internasjonale konkurranser. I 2022 er det Master sommelier-eksamen som krever mye forberedelser, og for VM i 2022 er det uttaking neste år.

Hvem som skal representere Norge der er selvsagt fortsatt i det blå, men siden teten av norsk vinkelnerelite domineres av noen få navn, Henrik Dahl Jahnsen, Simon Zimmermann og Francesco Marzola som de siste årene har byttet på de tre pallplasseringene, er sannsynligheten stor for at det blir en av de tre som skal forsvare Norge i VM.

I årets konkurranse var ikke Simon Zimmermann med, derfor «rykket» en annen kandidat med lang fartstid opp i finalen, Alexander Iversen fra Omakase i Oslo. Og Henrik Dahl Jahnsen fra Speilsalen på Britannia Hotel i Trondheim, ble nummer to.

Henrik er sammen med Robert Lie Norges mestvinnende vinkelner, de har fire gull hver seg, men én seier mangler Henrik, og det er nordisk. Den får han muligheten til å sikre seg i år all den tid Francesco ikke kan delta siden han vant i 2018.

Neste generasjon på vei

Med seg i NM var også to av Francescos kolleger, tvillingene Robert og Reidar Johansen, som begge debuterte i fjorårets Junior Wine Award – «mini-NM» for dem under 25 år, og hvor Robert kom til finalen. I årets NM kvalifiserte Robert seg til semifinalen, hvilket understreker det sterke vinkelnerteamet som jobber på Park Hotel Vossevangen for tiden.

Nicolai Haram Svorte. Foto: Norsk Vinkelnerforening

I årets utgave av Junior Wine Award tok Nikolai Haram Svorte på restaurant Under, gullet. Han er et vinkelnernavn å merke seg all den tid han ble nummer to i fjor.

Å gå til topps i denne type konkurranse betyr mye terping av fakta, (blind)smaking ikke bare av vin, men også andre drikkevarer, og matvarer samt ikke minst perfeksjonering av ulike oppgaver knyttet til selve yrket og service som sådan: dekantering, servering av vin samt miksing av drinker.

NM foregår dessuten i sin helhet på engelsk, både de innledende rundene og finalen som er med publikum i salen, derfor stilles det forholdsvis store krav til språkbeherskelse. Derfor er det sjelden at kandidatene kommer på pallen i første forsøk, enn si noensinne.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink