Slutt for Komma

Utestedet Komma i Moss er konkurs. In-stedet holdt ut i bare drøye to år.
12 Januar 2009 - 14:00

Tommy Hyggen, Cathrine Syverud og Erik André Evensen overtok det skakkjørte Møllehaven i 2006, og bygde det om til Komma.

Det ble et restauranthus med café, bar, nattklubb og restaurant som skulle gi Moss et snev av storby.

Har troen
Tross konkursåpningen blir ikke stedet stengt lenge.

-  Nei, det er driftsselskapet som er konkurs. Jeg har fortsatt troen på at det skal være mulig å drive videre, men da på litt andre premisser, sier Tommy Hyggen som har sittet på 51 prosent av aksjene i det konkursrammete driftsselskapet HSE Restaurantpartner AS.

Med seg videre vil han fortsatt ha Erik André Evensen og trolig en medeier til, mens Cathrine Syverud hopper av.

Krevende
- Det er alltid krevende å starte et nytt serveringssted, men utsiktene for 2008 så ganske bra ut da vi hadde passert januar og februar, sier Tommy Hyggen.

Oppgangen i 2008 skulle imidlertid vise seg å være kortvarig. Regnskapene per oktober viste et underskudd på 300 000 kroner av en omsetning på syv millioner kroner.

- Så ble også vi innhentet av finanskrisen. Desember måned var katastrofal, sier Tommy Hyggen til Moss Avis.no.

Tom kasse
Med en fullstendig bunnskrapt kasse hadde selskapet i realiteten ikke noe annet valg enn å begjære oppbud.

- Det finnes ikke penger til videre drift, sier Tommy Hyggen.

Komma holdt stengt i helgen, men kommer til å gjenåpne ganske kjapt. Tommy Hyggen sier at man kommer til å legge om stilen slik at stedet får et noe mer bar- og cafépreg med færre ansatte.

Ny stil
- Vi må kort og godt drive mer rasjonelt. Det er for få mennesker på byen i Moss til at vi kan fortsette det konseptet som Komma hadde. Vi er nødt til å drive mer rasjonelt med færre ansatte. Da tror vi dette skal kunne gå, sier Tommy Hyggen som har hatt 20 personer på lønningslistene på Komma, og som nå opplever sin første konkurs.

Tommy Hyggen, som også er leder i Moss Serveringsforening, er på bransjens vegne bekymret for byens utesteder.

- Det er nesten ingen utesteder i Moss som tjener penger. Jeg tror flere virkelig vil komme til å slite den kommende tiden, sier Hyggen.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Denne meksikanske espressodrinken er veldig enkel, men ikke mindre effektfull av den grunn
Ukens drink

Det eneste som trengs er en dobbel espresso og lik mengde av den spanske likøren Licor 43.

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai