Startet nattklubb uten godkjenning

Uten at politikerne har fått én eneste søknad, har spiserestauranten La Grotta i Fredrikstad blitt både nattklubb og bar.
17 September 2008 - 15:48

I tillegg har det nye utestedet skaffet seg stor og flott uteservering.

Ifølge Fredrikstad kommunes saksbehandler for skjenkesaker, Tom B. Johansen, er begge endringene høyst ureglementerte.

- Uteserveringen må de bare kutte ut umiddelbart. Dette er helt ulovlig, sier Johansen til Fredrikstad Blad.

Får "låne" uteservering
Det er Thai-restauranten i det samme lokalet som tidligere har fått godkjent det aktuelle utearealet for skjenking.

I et brev til Fredrikstad kommune orienterer selskapet bak Buddha Fredrikstad - Bjørkelo ANS - at de har inngått en avtale om å få bruke uteserveringen i vinterhalvåret.

Men dette får Johansen til å reagere

- Dette er et nytt forsøk på kreativitet som vi ikke har sett før. Men slik kan man selvsagt ikke gjøre det. Da kunne jo også andre aktører i bransjen ha operert med fremleie, og så ville det plutselig dukket opp utesteder i helt andre former og med helt andre konsepter enn hva politikerne først har godtatt. Det går ikke, sier han.

Fra La Grotta til Buddha
Johansen er heller ikke glad for det såkalte konseptskiftet som har skjedd i lokalet. Bjørkelo ANS har fått skjenkebevilling for å drive restaurant i bygget - og ikke noe annet.

- Bjørkelo ANS har fått bevilling for øl, vin og sprit for å drive La Grotta som spiserestaurant. Da kan ikke plutselig Buddha Fredrikstad starte opp som nattklubb og bar, sier Johansen.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.