Stavanger valgt som arrangør for kokketoppmøte

Stor jubel i Chile etter at Stavanger ble valgt som arrangør for kokkekonferansen WACS, foran Tyrkia.
28 Januar 2010 - 23:58

På møtet som World Association for Chefs Societies (WACS) i dag hadde i Santiago, konkurrerte Stavanger med Tyrkia om kokkekongressen for 2014. 45 delegater stemte for Stavanger mens kun 10 gikk inn for Tyrkia, melder bl.a. nrk.no.

Vil vise verden lokale råvarer
Formann i Kokkenes Mesterlaug Rogaland, Hans Ørstavik, er klar til å vise frem lokale råvarer.

- Det viktigste er å vise frem hva Rogaland og resten av landet har av mat og kultur. Resten av verden bør få vite hva vi har å by på, sier Ørstavik.

Tyve år siden sist
Sist Stavanger arrangerete konferansen var i 1994. Som sist vil medlemmer av Norges Kokkemesteres Landsforening (NKL) fra hele Norge bidra, mens Stavanger blir vertsby for den offisielle delen. Et tusentalls kokker fra hele verden vil sette sitt preg på byen i mai eller juni i 2014.

- Dette er en stor og viktig gladnyhet som viser og styrker matkulturen i Rogaland. Satsingen på mat er målrettet og langsiktig. Vi har vist at vi er etablert i internasjonal toppklasse og derfra skal vi videreutvikle oss, sier Stavangers ordfører Leif Johan Sevland i en pressemelding.

Tillitserklæring
- En stor tillitserklæring til fagmiljøet i Norge, fastslår NKL-president Kristine H. Hartviksen. Hun presenterte den norske søknaden i Santiago, Chile, sammen med daglig leder Ruth-Hege Holst og ansvarlig for forprosjektet, Sigve Skretting.

- Da vi kom ned forrige helg og presenterte søknaden for Wacs-styret, oppdaget vi at Tyrkia var en mye sterkere konkurrent enn antatt. Derfor har vi vært ganske nervøse for hvordan dette skulle gå, men heldigvis vant vi med 45 mot ti stemmer, forteller hun lettet.

- Nå er vi i full gang med planleggingen av arrangementet som går over fire dager en uke i juni. Dersom vi flinke til å selge denne kongressen, vil det bli 1000 kokker fra hele verden som vil sette hverandre i stevne i Stavanger, sier en stolt prosjektleder Sigve Skretting til Aftenbladet.

Wacs-kongressen omfatter også Global Chefs Challenge som er på linje med Bocuse d'Or, men ikke like kjent utad.

Under tildelingen av arrangementet ble det klart at Norge ennå nyter godt av den goodwill som ble opparbeidet da Wacs ble avviklet her i 1994.

-Vi arrangerte en lunsj sist tirsdag for delegatene på møtet her i Chile. Inntrykket fra denne lunsjen ble avgjørende for utfallet av stemmegivningen i dag, sier Skretting som regner med at det blir minst 2000 tilreisende i Stavanger under dette arrangementet.

Norge et eksotisk reisemål
Mange representanter for det offisielle Norge, for ledelsen i NKL, sponsorer samt en rekke private NKL-medlemmer fulgte den norske søknaden til Chile. Alle kongressdelegater ble invitert til lunsj med tema Taste of Norway.

Her ble norske råvarer servert av norske fagfolk for et bredt, internasjonalt publikum; fra oppdrettskveite og Salma-laks, klippfisk-salat, akevittmarinert reinsdyrfilet og viltpaté med moltesaus til rømmegrøt.

- Norge er blitt oppfattet som et eksotisk reisemål. Under buffeen var det mange som kom bort og ville ha oppskriften på rømmegrøt. En amerikaner uttalte også at den norske kveiten var så god at det var som å spise skyer, forteller en meget glad Ruth-Hege Holst.

Kilde: nrk.no og aftenbladet.no

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske