Størst kreftrisiko

I følge en stor nordisk undersøkelse er servitørene yrkesgruppen med størst kreftfare. Og verst har de mannlige servitørene det.
04 Juni 2009 - 11:02

Det er vg.no som avslører resultatene fra undersøkelsene som er utført blant 15 millioner nordboere av Nordic Occupational Cancer Study (NOCCA). Her går det tydelig frem at det er store forskjeller mellom yrkesgruppene og kjønnene. Aller farligst er det å være mannlig servitør.

- Når vi finner at mannlige servitører har den høyeste kreftrisikoen er det ikke fordi yrket i seg selv er så farlig, men fordi det er en livsstil som følger med yrket som er uheldig, sier overlege Kristina Kjærheim i Kreftregisteret til VG Nett.

Røykeloven bedrer bildet
Hun forklarer at det særlig kreft relatert til alkohol og tobakk som er spesielt hyppige hos servitører. Som har følge av bryggeriarbeidere og (ikke overraskende) tobakksarbeidere.

Også alkoholforbruket til journalister og sjømenn resulterer i overhyppighet når det gjelder kreft. Undersøkelsen bygger på data fra 1960 til 2005 og vil dermed ikke ha registrert fullt ut de positive følgene av røykeloven og at det har blitt færre røykere. Heller ikke at alkoholforbruket blant kvinner er høyere enn før. Siden dataene akkumuleres kontinuerlig vil det generelle bildet være endret la oss si om fem-ti års tid - forhåpentligvis til det bedre for mannlige servitører.

Pinot noir fra denne Burgund-utposten i 2022-årgang smaker knallgodt

Selv på regionalnivå er kvaliteten topp, og her får du sågar god valuta for pengene, noe som er sjeldent fra Burgund i dag.

Denne rieslingen er sykt billig

For denne flasken som koster 179,90, inneholder biodynamisk dyrkede druer fra toppvinmarker, er så bærekraftig den kan bli, og er signert en rieslingmagiker.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

Det er 1. mai, og en skinkestek med sprø svor og spennende tilbehør er dagen verdig.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.