Taper mot utenlandske giganter

Stadig flere velger utenlandske ølmerker framfor norsk pils.
09 Desember 2013 - 21:40

En sterk oppblomstring av mikro- og håndverksbryggerier i Norge de siste årene stopper ikke andelen norsk øl som blir drukket fra å gå kraftig ned, viser tall som analysebyrået Nielsen Norge har utarbeidet for norsk dagligvarebransje, skriver nrk.no.

I 2000 var kun 8,6 prosent av ølet nordmenn kjøpte i dagligvarehandelen utenlandske merker. Så langt i år står de utenlandske ølmerkene for 36 prosent av totalvolumet, ifølge tall fra Nielsen Norge.

– På sikt er dette et spørsmål om eksistensgrunnlaget til norske bryggerier, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen, som har 45 små og store norske bryggerier som sine medlemmer.

Selv om nordmenn drikker stadig mer mørkt øl, står den lyse pilsen fortsatt for 90 prosent av salget, ifølge bryggeriforeningen. Men norsk pils taper mot de utenlandske merkene.

Nome nevner norske lokalpilsvarianter, som Lundetangen, Hallingøl, Nordlandspils, CB, Borg, Fredrikstadpils, EC Dahls og Tou, som eksempler på merker som er under størst press.

Flere utenlandske merker har hatt en eventyrlig vekst de siste årene.

Blant annet har Heineken økt dagligvaresalget med 435 prosent i perioden 2003-2012, og Erdinger Weissbier har hatt en økning på 248 prosent i perioden 2007–2012, iviser tallene fra Nielsen Norge.

Flere norske bryggerier produserer utenlandsk øl på lisens, og har dermed både norsk øl og utenlandske merker i sin portefølje: Ringnes bryggeri Tuborg og Carlsberg i Norge for sitt morselskap Carlsberg Group. Hansa Borg har ansvaret for Heineken og Clausthaler i Norge.

– Carlsberg er den største aktøren i Norge, og de står fritt til å velge selv hvilke produkter de vil satse på. Det er nok litt av grunnen til at Tuborg er så stort, sier Petter Nome.

Kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Carlsberg-eide Ringnes bekrefter at Tuborg er storselgeren i norske butikker.

– Dette er ikke noen ny utvikling. Tuborg vokste seg stor i Norge i forbindelse med priskrigen på øl i Norge i 2003-2004, sier han til NRK.

Ifølge kommunikasjonssjefen er det ikke noen bevisst strategi fra Carlsbergs side i å satse mer på merkevarene Carlsberg og Tuborg, og mindre på de andre norske pilsnermerkene.

– Både Carlsberg og Tuborg er sterke merkevarer i Norge, blant annet fordi nordmenn har gode assosiasjoner til dem. Da er det naturlig at de blir satset på, mener han.

Han peker likevel på at norsk, lys pils står sterkt.

– Ringnes-pilsen står fjellstøtt, og de andre gjør det også bra. For eksempel har E.C. Dahls-pilsen en fantastisk posisjon i Trøndelag, sier Bruusgaard.

Han nevner også at Ringnes har blåst liv i Frydenlund som merkevare. Det er Norges raskest voksende ølmerke i 2013, og hittil i år har merket hatt en mye større andelsvekst enn alle andre i dagligvaremarkedet, inkludert alle mikrobryggerier.

LES OGSÅ: Regjeringen vurderer endring av reklameforbudet

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.