Terroir har ingen effekt på produksjonen av toppviner

Dette er konklusjonen i en rapport som før påske ble lagt frem ved The Royal Economic Society, Nottingham. Rapporten sår tvil rundt oppfatningen av at de beste franske vinene er uslåelige på grunn av deres terroir, en blanding av jordsmonn, klima og topog
29 Mars 2005 - 02:00

Olivier Gergaud, University of Reims, og Victor Ginsburgh, Université Libre de Bruxelles, hevder at det er teknologien hos produsentene, og ikke terroiret, som bestemmer kvaliteten på vinen. Forskerne har samlet informasjon om de miljømessige forholdene og teknologien rundt vinproduksjonen hos produsenter i Haut-Medoc i 1990, bl.a. Mouton-Rothschild, Latour, Lafite-Rothschild og Margaux. Dataene har så blitt lagt inn i en database for å sammenlikne karakteristikker ved terroir og teknologi ved 100 vingårder i området. Dette ble også sammenfattet med priser i markedet, samt hvilke tilbakemeldinger de fikk i tester blant annet fra Michael Broadbent og Robert Parker.

I følge forskerne viser resultatet at teknikker og teknologi ved fremstillingen av vinene overveier helt effekten av terroir.
- Legenden om viktigheten av det franske terroir holder klart ikke vann, i alle fall ikke i Médoc området, kommenterer de.

Nøkkelpersoner innen vin bransjen er enige i at gode viner kan bli fremstilt fra alle kanter av verden, men de er urokkelige i sin mening om at terroir tilføyer både dybde og kompleksitet til vinene.
- Det produseres veldig gode viner i for eksempel Chile, men de kan mangle terroir, og terroir er det som gjør hele vinen. En vin som er laget på riktig måte er en god vin, men mangler kompleksitet og nyanser som vi er vant til gjennom våre terroir viner, sier Denise Capbern Gasqueton fra Château Calon-Ségur, St Estèphe.

- Enhver kan argumentere enten for eller i mot dette standpunkt. De fleste diskuterer bare for diskusjonens skyld. Mange viner fra den nye verden holder veldig høy kvalitet, men de mangler den dybden og strukturen du finner i gode Bordeaux-viner, og de vil heller aldri kunne oppnå den kompleksiteten, mener den engelske vinkonsulenten Bill Baker.

Kilde: Decanter

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.