Terroir har ingen effekt på produksjonen av toppviner

Dette er konklusjonen i en rapport som før påske ble lagt frem ved The Royal Economic Society, Nottingham. Rapporten sår tvil rundt oppfatningen av at de beste franske vinene er uslåelige på grunn av deres terroir, en blanding av jordsmonn, klima og topog
29 Mars 2005 - 01:00

Olivier Gergaud, University of Reims, og Victor Ginsburgh, Université Libre de Bruxelles, hevder at det er teknologien hos produsentene, og ikke terroiret, som bestemmer kvaliteten på vinen. Forskerne har samlet informasjon om de miljømessige forholdene og teknologien rundt vinproduksjonen hos produsenter i Haut-Medoc i 1990, bl.a. Mouton-Rothschild, Latour, Lafite-Rothschild og Margaux. Dataene har så blitt lagt inn i en database for å sammenlikne karakteristikker ved terroir og teknologi ved 100 vingårder i området. Dette ble også sammenfattet med priser i markedet, samt hvilke tilbakemeldinger de fikk i tester blant annet fra Michael Broadbent og Robert Parker.

I følge forskerne viser resultatet at teknikker og teknologi ved fremstillingen av vinene overveier helt effekten av terroir.
- Legenden om viktigheten av det franske terroir holder klart ikke vann, i alle fall ikke i Médoc området, kommenterer de.

Nøkkelpersoner innen vin bransjen er enige i at gode viner kan bli fremstilt fra alle kanter av verden, men de er urokkelige i sin mening om at terroir tilføyer både dybde og kompleksitet til vinene.
- Det produseres veldig gode viner i for eksempel Chile, men de kan mangle terroir, og terroir er det som gjør hele vinen. En vin som er laget på riktig måte er en god vin, men mangler kompleksitet og nyanser som vi er vant til gjennom våre terroir viner, sier Denise Capbern Gasqueton fra Château Calon-Ségur, St Estèphe.

- Enhver kan argumentere enten for eller i mot dette standpunkt. De fleste diskuterer bare for diskusjonens skyld. Mange viner fra den nye verden holder veldig høy kvalitet, men de mangler den dybden og strukturen du finner i gode Bordeaux-viner, og de vil heller aldri kunne oppnå den kompleksiteten, mener den engelske vinkonsulenten Bill Baker.

Kilde: Decanter

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.