Tester

Beaujolais nouveau 2019

I dag er polhyllene fylt opp med årets nye vin. 31 viner testet

Men det er likevel nok av forfriskende og lettdrikkelig vin blant årets beaujolais nouveau som er på plass i polhyllene torsdag 20. november kl 10.
Aase E. Jacobsen
21 November 2019 - 09:33
Aase E. Jacobsen er Apéritifs faste vinanmelder. Foto: Julie H. Amundsen

Det er all grunn til å sette pris på hvert glass vin fra Beaujolais i år, eller bojonovo som er klengenavnet til denne stadig mer populære vinen, for innhøstet volum er redusert med 25-30 prosent. Årsaken er at området ble rammet først av frost, så av tørke - nedbøren var halvparten av 2018 som også var et tørt år. Det som var aller verst var haglbygene i slutten av august. Den rammet Beaujolais-Villages aller hardest, det er denne delen av regionen som gir lagringsdyktig beaujolais.

Dette er selvsagt dårlig nytt for regionens produsenter som opplever kraftig etterspørselsøkning. Bakgrunnen for det er at vinstilen dekker behovet for på den ene siden saftige rødviner med moderat alkohol, og på den andre rødviner som erstatter burgundere som er inne i en oppadgående prisspiral.

At beaujolaisvinene vil øke i pris når 2019-årgangen kommer på markedet utover 2020, må derfor forventes.

I mellomtiden kan vi glede oss over den første smaken av Beaujolais anno 2019 som fortsatt er gunstig priset.

Det varme været til tross, var innhøstningen ikke spesielt tidlig. Kombinert med at den tredje torsdagen i november faller slik den gjør i år, rakk vinene dessuten å gjære ferdig i tide. Selvsagt er det mye ferskpreg, og innimellom godtepose- og banantoner, men også mye god og seriøs beaujolais nouveau.

De beste kjennetegnes av at de enten er ufiltrerte, laget uten tilsetning av svovel, og/eller av druer fra gamle vinstokker. Dette har gitt et veldig solid preg over årets nouveau-topp i den forstand at dette er viner som trenger mat med mye smak, som gode kjøttretter, pasta med kjøttsaus eller pølser, viner som bør helles i en karaffel, serveres i romslige glass eller som også holder i flere år. Jeg har lest negative kommentarer til denne trenden, kritiske røster mener at det bryter med selve ideen bak, men der er i hvert fall jeg uenig og glad for at årets første vin er av så høy kvalitet som vi ser her.

Sammenlignet med den fantastiske 2018-årgangen som får full pott, får 2019 fire på  på en skala fra 1-5.

Slik var beaujolais nouveau 2018

Hvis du har tenkt deg på vinbar i Oslo de nærmeste ukene, kommer Einer, Bar Lardo og Eff Eff til å ha beaujoloais nouveau fra Le Grappin på tapp i år som i fjor.

På neste side finner du de 31 vinene som er testet listet etter poeng

NB Siden vinene er i tilleggsutvalget og ikke mulig å bestille, vil de står som utsolgt i vår polliste.

Her ser du hvilke butikker som har tatt inn hvilke viner

Slik er testen gjennomført:

Vinene er smakt av Aase E. Jacobsen på Vinmonopolets smaking av årets beaujolais nouveau den 13. november, med noen få unntak.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Den var et av de beste kjøpene da den kom inn i basisutvalget i januar, og med 2022-årgangen har den fått ytterligere et løft.

Calvados er Normandies gylne juvel

Calvados hviler på balansen mellom fruktigheten fra råvarene og eikefatene som brukes til modningen. Vellaget calvados er en av de mest interessante og mangfoldige fruktdestillatene som finnes.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Calvados er Normandies gylne juvel

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.