Tester

Nyheter i BU og nye årganger mars 2019

Burgund-festen fortsetter i mars, men det er nok av andre godsaker på øverste hylle

Så vel Tyskland med Riesling som Italia med nebbiolo og sangiovese, California med cabernet samt Spania hevder seg i tetsjiktet.
01 Mars 2019 - 13:00

Bouchard og Jadot er to ledende leverandører av chardonnay og pinot noir til det norske markedet, og det over hele prisspekteret fra hverdagsviner til de som trenger lang tid i kjelleren for å vise sitt fulle potensial. Og det er de siste som ber om oppmerksomhet der de skinner fra poengtoppen på de neste sidene med 2016-grand cru-er som røde Le Corton og hvite Corton-Charlemagne. Også de Montille gjør seg gjeldende fra den siste av disse.

Vin for kjelleren eller fra kjelleren

De hvite grand cru-ene fra Corton-delen av Beaune er gunstigere priset enn i Chassagne og Puligny. Stilen er annerledes, men lagringspotensialet er like godt. Og de gode produsentene lager nå imponerende god vin herfra.

Se alt fra Burgund i 2016-årgang du kan bestille

Jadot har forresten åpnet kjelleren for det norske markedet slik at du nå faktisk kan få tak i blant annet vellagret grand cru-pinot i form av Clos de la Roche 2007 til en internasjonalt sett gunstig pris. Gjennomsnittlig pris på wine-searcher.com er 1600 kroner, og her koster den 1395.

Mens vi snakker om Burgund grand cru: En annen topp rødvin med lignende karakter og et strålende lagringspotensial, men til en helt annen pris, er ultratradisjonelle Baricci Brunello di Montalcino 2013.

Mens vi er i Italia, er det naturlig å sveipe innom Piemonte, og her byr Olek Bondonio Barbaresco Roncagliette 2016 på sin beste vin noensinne. Det samme gjelder for Marengo Barolo Brunate 2015.

Felles for begge er eleganse kombinert med stor konsentrasjon og flott friskhet – om enn i to ulike tolkninger. Samt ikke minst gunstige priser. Piemonte opplever på samme måte som Burgund kraftig prisvekst.

Riesling i toppårganger

Et annet høyinteressesegment er tysk riesling. Når Gut Hermannsberg stiller med sine toppviner i 2016-årgang, som Kupfergrube og Bastei, er wowfaktoren stor. Fra samme område, nemlig Nahe, kommer en annen darling: Schäfer-Fröhlich + Felseneck GG + Riesling + 2017, kan ikke annet enn å ta pusten av deg. Men legg den dypt i kjelleren. Det samme gjelder Mosel-vinen A.J. Adam Riesling Hofberg Grand Cru trocken 2016 som byr på imponerende kraft og 12 prosent alkohol. Samt Schätzel Pettenthal Kabinett S 2017 - som er i en kabinettklasse for seg.

Mange av de beste vinene kommer i mikropartier, og denne Napa-caberneten er blant de minste. Den som får tak i en av de 30 flaskene av Spottswoode Cabernet Sauvignon 2015 kan glede seg til en stor smaksopplevelse.

Spania og Rioja stiller også veldig sterkt med to innertiere som er noe av det beste som kommer fra den kanten, nemlig Contino Vina del Olivo 2016 og Contino Graciano 2015. Fra Ribera del Duero kommer et nytt og spennende bekjentskap, Valdrinal Sqr 2009 som byr på enorm munnfølelse.

Fra andre siden av grensen kommer 1963-utgaven av Graham’s nye single harvest tawny-konsept som gir en helt ny tawny-opplevelse.

Champagne er like godt å avslutte med som å starte, og helt i toppsjiktet befinner Henri Giraud MV 12 Grand Cru Champagne seg sammen med basisboblene A.D. Coutelas 1809 Extra Brut.

Du finner bestillingsnyhetene og årgangsendringer listet etter poeng per kategori på undersidene i denne saken

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.