Uenig i Lidl-stempelet

Uenig i Lidl-stempelet

Vinmonopol-ledelsen imøtegår at basissortimentet utvikler seg i kommersiell retning.
Redaksjonen
20 Mai 2013 - 12:00

- Jeg leser i en kommentar av Aase Jacobsen på Aperitif.no at Vinmonopolet er i ferd med å ha et vareutvalg i tråd med Lidl. Det er riktig at vi den siste tiden har fokusert mer på "folk flest", enn på ekspertene blant kundene våre. Men vi avviser bestemt at vi går i retning av Lidl-tankegang i sortimentsutviklingen vår, skriver Erlend Leinum, direktør for innkjøp og vareforsyning i Vinmonopolet, i en epost til aperitif.no. Han skriver videre:

Les Aase E. Jacobsens kommentar

«Vinmonopolet har hatt en bevisst strategi på i større grad nå målgruppene vi kaller de prisfokuserte og vininteresserte, enn de kunnskapsrike og ekspertene. Dette har blitt gjenspeilet i en del av spesifikasjonene (anbudene) vi har utformet. Årsaken er at vi har hatt som målsetning å sikre dynamikk, konkurranse og kvalitet også i de rimeligere prissegmentene. Resultatet av denne prioriteringen har, etter vår oppfatning vært god, og vi har i stor grad lykkes med å lansere produkter av høy kvalitet til moderate priser. Vi har innfridd intensjonen om sikre gode viner og tilstrekkelig bredde også for "folk flest".

Suksessrikt fokus på Rhône

Det er også viktig å få frem at det aldri vært et ensidig fokus på disse kundegruppene og prissegmentene fra Vinmonopolets side. Vi har samtidig lansert en rekke produkter også rettet mot andre kundegrupper, blant annet hadde vi et suksessrikt fokus på Rhône i september 2012, med mange spennende viner for de kunnskapsrike og eksperter. Går man inn og ser på de siste markedsplanene (fra 2011 fram til og med den siste for første halvår 2014) så viser de at vi har 253 spesifikasjoner rettet mot kundegruppene de prisfokuserte og de vininteresserte, mens vi har 425 spesifikasjoner som er rettet mot de kunnskapsrike og ekspertene.

Markedsplanene våre reflekterer de ulike prioriteringene vi har. Disse planene har en lang tidshorisont. Fra 2014 av er det igjen en større dreining mot de kunnskapsrike og ekspertene i lanseringene, enn det har vært i de foregående Markeds- og Produktplanene. Dette er en naturlig utvikling, og balanserer lanseringene over tid på en god måte.

Gleder seg over alkoholfritt og øl

Når det gjelder hvilke produkter den enkelte butikk har tilgjengelig så er det satt sammen fra forskjellige utvalg. Bestillingsutvalget er også en viktig del av det totale tilbudet som tilbys kundene våre. Alle butikkene våre plukker mellom 10 og 22 prosent av sitt sortiment herfra. De største butikkene plukker over 20 prosent av sortimentet sitt fra bestillingsutvalget. Resterende produkter fra bestillingsutvalget må bestilles, og er levert butikken noen dager etter.

Det er gledelig at de ølene og de alkoholfrie alternative vi lanserer faller i smak. Det er også områder vi har prioritert ekstra den siste tiden, noe vi også kommer til å fortsette med.»

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Knallgod barolo for pengene
+
Godbiter i pollisten

Knallgod barolo for pengene

Denne har bare økt med en hundrelapp på 10 år.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Fortsatt kampklar – med ny etikett – og på et pol nær deg
+
Ukens vin

Fortsatt kampklar – med ny etikett – og på et pol nær deg

Denne sørafrikanske hvitvinen har fått mye uønsket oppmerksomhet – men nå er kritikken stilnet – og vinen er et like godt kjøp som alltid.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Har skapt moderne vinhistorie av historiske viner
+

Har skapt moderne vinhistorie av historiske viner

Å skape det nye Napa Valley gjennom fem oppkjøp i løpet av to år, er en storstilt ambisjon, men Carlton McCoy og Lawrence Wine Estates er på god vei. Den største omveltningen er i vinmarkene som alle nå dyrkes biodynamisk.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

En klassisk lammestek blir alltid vellykket
Dagens rett

En klassisk lammestek blir alltid vellykket

Mens lammesesongen fortsatt er på topp, benytter vi en hver mulighet til å lage det beste av denne råvaren. Nemlig lammestek.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Knallgod barolo for pengene
+
Godbiter i pollisten

Knallgod barolo for pengene

Denne har bare økt med en hundrelapp på 10 år.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Fortsatt kampklar – med ny etikett – og på et pol nær deg
+
Ukens vin

Fortsatt kampklar – med ny etikett – og på et pol nær deg

Denne sørafrikanske hvitvinen har fått mye uønsket oppmerksomhet – men nå er kritikken stilnet – og vinen er et like godt kjøp som alltid.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

To deilige brunelloer på et pol nær deg
+
Godbiter i pollisten

To deilige brunelloer på et pol nær deg

I basisutvalget finnes de faktisk to gode brunelloer fra to gode naboer og til supre priser. Så heldige er vi.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Du kan bare glede deg til å fylle glasset med denne
+
Ukens vin

Du kan bare glede deg til å fylle glasset med denne

Det er nå vi vil ha kjøttfulle rødviner fra Rhône. Og denne byr på utrolig god valuta for pengene.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

NHO har undersøkt hvor ofte folk spiser på restaurant

Restaurantbransjen har merket det at gjestene kniper igjen, og her er fasiten.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Har skapt moderne vinhistorie av historiske viner
+

Har skapt moderne vinhistorie av historiske viner

Å skape det nye Napa Valley gjennom fem oppkjøp i løpet av to år, er en storstilt ambisjon, men Carlton McCoy og Lawrence Wine Estates er på god vei. Den største omveltningen er i vinmarkene som alle nå dyrkes biodynamisk.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her