Uenig i Lidl-stempelet

Uenig i Lidl-stempelet

Vinmonopol-ledelsen imøtegår at basissortimentet utvikler seg i kommersiell retning.
Redaksjonen
20 Mai 2013 - 13:00

- Jeg leser i en kommentar av Aase Jacobsen på Aperitif.no at Vinmonopolet er i ferd med å ha et vareutvalg i tråd med Lidl. Det er riktig at vi den siste tiden har fokusert mer på "folk flest", enn på ekspertene blant kundene våre. Men vi avviser bestemt at vi går i retning av Lidl-tankegang i sortimentsutviklingen vår, skriver Erlend Leinum, direktør for innkjøp og vareforsyning i Vinmonopolet, i en epost til aperitif.no. Han skriver videre:

Les Aase E. Jacobsens kommentar

«Vinmonopolet har hatt en bevisst strategi på i større grad nå målgruppene vi kaller de prisfokuserte og vininteresserte, enn de kunnskapsrike og ekspertene. Dette har blitt gjenspeilet i en del av spesifikasjonene (anbudene) vi har utformet. Årsaken er at vi har hatt som målsetning å sikre dynamikk, konkurranse og kvalitet også i de rimeligere prissegmentene. Resultatet av denne prioriteringen har, etter vår oppfatning vært god, og vi har i stor grad lykkes med å lansere produkter av høy kvalitet til moderate priser. Vi har innfridd intensjonen om sikre gode viner og tilstrekkelig bredde også for "folk flest".

Suksessrikt fokus på Rhône

Det er også viktig å få frem at det aldri vært et ensidig fokus på disse kundegruppene og prissegmentene fra Vinmonopolets side. Vi har samtidig lansert en rekke produkter også rettet mot andre kundegrupper, blant annet hadde vi et suksessrikt fokus på Rhône i september 2012, med mange spennende viner for de kunnskapsrike og eksperter. Går man inn og ser på de siste markedsplanene (fra 2011 fram til og med den siste for første halvår 2014) så viser de at vi har 253 spesifikasjoner rettet mot kundegruppene de prisfokuserte og de vininteresserte, mens vi har 425 spesifikasjoner som er rettet mot de kunnskapsrike og ekspertene.

Markedsplanene våre reflekterer de ulike prioriteringene vi har. Disse planene har en lang tidshorisont. Fra 2014 av er det igjen en større dreining mot de kunnskapsrike og ekspertene i lanseringene, enn det har vært i de foregående Markeds- og Produktplanene. Dette er en naturlig utvikling, og balanserer lanseringene over tid på en god måte.

Gleder seg over alkoholfritt og øl

Når det gjelder hvilke produkter den enkelte butikk har tilgjengelig så er det satt sammen fra forskjellige utvalg. Bestillingsutvalget er også en viktig del av det totale tilbudet som tilbys kundene våre. Alle butikkene våre plukker mellom 10 og 22 prosent av sitt sortiment herfra. De største butikkene plukker over 20 prosent av sortimentet sitt fra bestillingsutvalget. Resterende produkter fra bestillingsutvalget må bestilles, og er levert butikken noen dager etter.

Det er gledelig at de ølene og de alkoholfrie alternative vi lanserer faller i smak. Det er også områder vi har prioritert ekstra den siste tiden, noe vi også kommer til å fortsette med.»

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Må testes: Spennende britisk nykomling
+
Godbiter i pollisten

Må testes: Spennende britisk nykomling

For hvem kan si nei til lekre bobler, like syrefrisk og mineralsk chardonnay eller en sjarmerende rosevin?

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Nyheter i basis: Pinot noir-kupp fra Sonoma Coast
+
Tester

Nyheter i basis: Pinot noir-kupp fra Sonoma Coast

Det er en av de mest interessante vinnyhetene i basis i juli. Men også

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Vilt god historisk hvitvinsvaluta fra Alentejo
+
Ukens vin

Vilt god historisk hvitvinsvaluta fra Alentejo

Denne hvitvinen hamler opp med (nesten) alt av chablis til sjømat og vegetar - og er friskere enn sine nordeuropeiske brødre.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

750 viner testet: Dette er en av de aller mest unike julinyhetene på polet
+
Tester

750 viner testet: Dette er en av de aller mest unike julinyhetene på polet

Julinyhetene har en rekke sjeldne hvitviner, så om du ikke har fylt opp programmet for sommeren, er et dypdykk i nye vinopplevelser være et forslag å vurdere.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Må testes: Spennende britisk nykomling
+
Godbiter i pollisten

Må testes: Spennende britisk nykomling

For hvem kan si nei til lekre bobler, like syrefrisk og mineralsk chardonnay eller en sjarmerende rosevin?

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Nyheter i basis: Pinot noir-kupp fra Sonoma Coast
+
Tester

Nyheter i basis: Pinot noir-kupp fra Sonoma Coast

Det er en av de mest interessante vinnyhetene i basis i juli. Men også

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Muscadet i en klasse for seg og et veldig godt kjøp
+
Godbiter i pollisten

Muscadet i en klasse for seg og et veldig godt kjøp

Den er pent moden og drikkeklar og finnes sågar også i magnum.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Den perfekte piknik-rosévinen
+
Ukens vin

Den perfekte piknik-rosévinen

Den har skrukork og er derfor garantert feilfri, men først og fremst er den er lekker rosévin til en gunstig pris.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Pizza er kanskje den beste måten å servere kjøttboller på
Dagens rett

Pizza er kanskje den beste måten å servere kjøttboller på

Om du går for 100 prosent hjemmelaget, eller velger halvfabrikata for noen av elementene, er det tid og energi som avgjør.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Vilt god historisk hvitvinsvaluta fra Alentejo
+
Ukens vin

Vilt god historisk hvitvinsvaluta fra Alentejo

Denne hvitvinen hamler opp med (nesten) alt av chablis til sjømat og vegetar - og er friskere enn sine nordeuropeiske brødre.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her