Vanvittig vedtak om vørterøl

For tredje gang har Sosial- og helsedirektoratet vedtatt at Hansas reklamekampanje for vørterøl er ulovlig. Direktoratet mener bryggeriets kampanje gir assosiasjoner til alkoholholdige drikkevarer, på tross av at kampanjen faktisk har ført til en sterk sa
Redaksjonen
30 Juli 2002 - 10:43

- Det er vanvittig å tolke kampanjen som alkoholreklame, sier Fremskrittspartiets alkoholpolitiske talsmann Harald T. Nesvik. Han skriver nå brev til sosialministeren for å få vedtaket stoppet.

- I løpet av uka vil jeg sende et brev til sosialminister Ingjerd Schou der jeg ber om at dette vedtaket må bli stoppet, sier Nesvik. Også Bjarne Håkon Hanssen, sosialpolitisk talsmann for Arbeiderpartiet, stiller seg uforstående til direktoratets avgjørelse.

- Myndighetene må ikke bli paranoide i sin iver etter å håndheve alkoholloven, sier Hanssen til Aftenposten.

Logo til besvær
I reklamekampanjen fleiper Hansa med at ingen egentlig liker vørterøl. Kampanjen har vært vist det siste halvåret. Konflikten mellom bryggeriet og direktoratet dreier seg om bruken av bryggeriets logo i reklamekampanjen. Direktoratet mener denne logoen gir klare assosiasjoner til alkoholholdig drikke og ønsker derfor å stoppe kampanjen.

Nå har Bryggeri- og mineralvannforeningen engasjert seg i saken, og informasjonsdirektør Helge Hasselgård mener at direktoratet feiltolker lovverket.

- Høyesterett har presisert at det er fullt lovlig å vise bryggerilogoer i reklame for alkoholfrie drikker. Vi mener at den aktuelle kampanjen helt tydelig dreier seg om alkoholfritt vørterøl, sier han.

Han får støtte fra Nesvik, som heller ikke kan se at vørterølkampanjen skal bidra til økt alkoholbruk i Norge. - Denne kampanjen kan ikke på noen som helst måte tolkes som reklame for alkoholholdig øl. Dette er nok et eksempel på hvordan myndighetene velger å tolke regelverket på en måte som strider mot sunn fornuft, sier Nesvik.

Alkoholfri salgssuksess
Helge Hasselgård mener at Bryggeriforeningens ferske omsetningstall sier sitt i denne saken. I løpet av årets seks første måneder steg salget av vørterøl med 15,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Og i årets junimåned ble det solgt 23,8 prosent mer vørterøl enn i juni i fjor. Før Hansa startet sin vørterøloffensiv har salget vært jevnt synkende i mange år.

Kilde: Newswire

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?
+
Godbiter i pollisten

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?

Ja, det er et dristig påfunn som fortjener oppmerksomhet fordi kvaliteten er av en annen verden.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol
+
Ukens vin

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol

Med 12 prosent er denne rødvinen beviset at også varmklima-vinområder kan lage en vin med både kraft og friskhet.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

La deg inspirere til å bli lefsebaker
Guide

La deg inspirere til å bli lefsebaker

Du trenger bare en steketakke og disse oppskriftene for å komme i gang.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?
+
Godbiter i pollisten

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?

Ja, det er et dristig påfunn som fortjener oppmerksomhet fordi kvaliteten er av en annen verden.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Beste langhe nebbiolo, like bra som barolo, til halve prisen
+
Godbiter i pollisten

Beste langhe nebbiolo, like bra som barolo, til halve prisen

Når du ikke har råd til barolo eller ikke orker å vente til den blir drikkeklar, er dette et veldig godt alternativ – signert en av de beste.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

37 år gammel hvitvin til uvirkelig pris
+
Ukens vin

37 år gammel hvitvin til uvirkelig pris

Eller en 16 år gammel merlot til samme pris – begge kommer med en spesiell historie.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

7 spanske viner til en fristende 5-retters meny med sesongens beste råvarer
Matkurs og vinkurs
Winedinner 26. februar i Oslo

7 spanske viner til en fristende 5-retters meny med sesongens beste råvarer

Den 26. februar kan du bli med på en unik mat og vinopplevelse. Familia Zabala Martinez henter frem 7 deilige viner og Klosteret disker opp med en 5-retters meny.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol
+
Ukens vin

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol

Med 12 prosent er denne rødvinen beviset at også varmklima-vinområder kan lage en vin med både kraft og friskhet.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her