Winemakers Dinner 1. september i Oslo

Winemakers Dinner: Amaronegiganten tar med seg 8 lekre viner til ærverdige Strand restaurant

Det blir en svært minneverdig aften når viner fra en av de toneangivende "amaronefamiliene" serveres i kombinasjon med restaurant Strands svært så innbydende meny
18 Juli 2020 - 12:06

Kjent for sine innsmigrende valpolicellaer, fyldige ripassoer og ikke minst mektige amaroner er Veneto et av nordmenns desidert favorittvinområder. Gjennom 8 lekre viner signert Masi vil du få smake hvorfor nettopp Veneto står så mange hjerter kjær. Til Masis mektige viner har mesterkokk og eier av restaurant Strand, Stian Floer, selv komponert en helt spesiell 5-retters meny basert på rene, naturlige og ekte råvarer i sesong. Det er duket for en begivenhetsrik aften du rett og slett ikke kan være foruten.

Strandhuset med den idylliske beliggenheten på Høvik i Bærum, har huset restaurantdrift siden 1924. De siste ti årene drives den flotte restauranten av mesterkokkene Tom Victor Gausdal og Stian Floer, kjente navn for de fleste som interesserer seg for mat i Norge. Du vil denne kvelden bli plassert i den ærverdige Ballsalen hvor det dyktige kjøkkenet på Strand kan by på en svært så innbydende meny til Masis lekre viner. La deg friste av norsk sjøkreps og pannestekt piggvar. Kveldens høydepunkt blir bresert villsvin som får møte de ikoniske Masi Costasera Amarone Classico 2015 og  Masi Brolo di Campofiorin 2017. Her er det altså mye å glede seg til.

Historien om Masi er historien om en familie og deres vinmarker i Verona, i Veneto. Navnet Masi kommer fra vinmarken Vaio dei Masi, i hjertet av Valpolicella Classico, som familien Boscaini kjøpte i 1772. Vaio de Masi er blant de best beliggende vinmarkene langs åsryggene i Veneto; godt eksponert for lange solfylte dager, kombinert med det tempererte klimaet ved Gardasjøen. Helt fra slutten av 1700-tallet har disse vinmarkene produsert førsteklasses viner fra druesortene Corvina, Rondinella og Molinara - de tradisjonelle druesortene i denne delen av Nord-Italia.

Stemningsfulle vinranker hos Masi i Valpolicella.

Familien har siden den gang vært kjent som en av de historisk viktigste amaroneprodusentene i Italia.  Som en av "amaronefamiliene", den eksklusive sammenslutningen av tretten familier som ønsker å sikre kunnskap, og garantere høy kvalitet og ekthet i sine viner, har Masi forpliktet seg til ekstra strenge produksjonskrav for å kunne garantere for denne ekstra kvaliteten.

Masi er alene om å produsere fem forskjellige amaroner, hver med sin særegne stil, og denne kvelden vil du få smake to av dem; Masi Costasera Amarone Classico 2015 og den spesielle Masi Costasera Amarone Classico Riserva 2013. Sistnevnte inneholder sågar  den bortglemte oseletadruen, en drue Sandro Boscaini selv gjenopdaget på 80-tallet.

Masi kontrollerer drøyt 150 hektar i Veneto-området, men har også vinmarker i Tupungato Valley i Mendoza i Argentina hvor de oppfordrer til biologisk mangfold i vinmarkene og hvor druene dyrkes etter økologiske prinsipper. Du får selvfølgelig også smake vin fra disse vinmarkene. Det er med andre ord mye å glede seg til denne kvelden.

Husk at du som medlem får rabatt på denne middag. Du blir medlem her.

Ta vare på alle minnene fra denne smakingen

Logg deg inn på Mine sider og gå til Mine kurs. Der finner du en oversikt over alt du får smake denne kvelden. Der ligger alle opplysninger om vinene, og du kan legge inn dine kommentarer og merke de du liker som favoritt. Da har har du alt du har smak av viner tilgjengelig på mobilen til en hver tid. Med andre ord du trenger ingen app.

Kveldens meny. Endringer kan forekomme.

Covid-19

Våre gjesters helse og sikkerhet er øverst på vår prioriteringsliste, og vi ønsker at du skal føle deg trygg på våre kurs. Vi følger gode rutiner for smittevern etter reglene staten har gitt. Det vil derfor bli noen endringer fra slik våre kurs er blitt gjennomført tidligere. Alle grupper vil sitte med 1 meters avstand mellom hver gjest. Du får kun sitte sammen med dem du har bestilt med. Det vil også bli lagt opp en bordplan, og alle gjester vil få tildelt sitteplasser på forhånd. Derfor er det viktig at de du vil sitte med bestiller sammen.

Denne meksikanske espressodrinken er veldig enkel, men ikke mindre effektfull av den grunn
Ukens drink

Det eneste som trengs er en dobbel espresso og lik mengde av den spanske likøren Licor 43.

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Ukens drink

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai